Dnes je 30. septembra 2020, meniny má a zajtra

Eštebák - film o veciach, ktoré sa stále dejú

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.05.2012

eŠteBák je trpká komédia, ktorá sa odohráva v časoch najťažšej normalizácie v období po okupácii ČSSR vojskami Varšavskej zmluvy.

eŠteBák je trpká komédia, ktorá sa odohráva v časoch najťažšej normalizácie v období po okupácii ČSSR vojskami Varšavskej zmluvy. V časoch, kedy sa za vtipy o komunistoch išlo do basy, bývanie v panelákoch, farebný televízor a telefón boli výsadou vyvolených a udávanie bolo národným športom. Adam je rádioamatér. Z nevinného koníčka sa stáva profesionálny nástroj režimu. Za získané výhody, však musí zaplatiť plnením rozkazov, ktoré ničia životy iných a stratou vlastnej slobody. A jediným spôsobom ako nestratiť zdravý rozum a sebaúctu je “prechcať” práskačov, udavačov a fízlov...
Trailer k filmu eŠteBák.

Prvotný strach z ďalšieho politického pátosu sa po vzhliadnutí filmu zmenil na príjemné filmové prekvapenie. Jurajovi Nvotovi sa podarilo nakrútiť vynikajúci film o reálnej dobe bez toho, aby nespadol do tak dobre známeho balastu sťažovania sa na krivdy, ktorým sú podobné filmy známe. Nvota naopak nakrútil silný príbeh človeka, ktorý sa vyrovnáva s vlastným osudom, ktorý (nechtiac) zasvätil Štátnej bezpečnosti, organizácii, kde svedomie muselo ísť bokom.

Nvota našťastie pochopil, že doba sa dá vykresliť aj bez zbytočného pátosu a na línii (možno) skutočného príbehu (scenár údajne vznikol na základe podkladov, ktoré mali tvorcovia k dispozícii z ústavu pamäti národa). Hlavným hrdinom je Adam, rádioamatér, ktorého záľuba sa mení v profesiu, keď si ho vyhliadnu tajní a sérii deklarovaných životných nevýhod mu zároveň servírujú vymoženosti, ktoré prídu, ak sa pridá k nim. Adam sa nakoniec rozhodne, no s využívaním výhod má veľké problémy, keď mu neustále dochádza, za akých okolností ich dosiahol. S danou situáciou sa však musí vyrovnať, no nie je to ľahké...

V hlavnej úlohe dramatického príbehu sa predstavuje český herec Jiří Mádl. Eštebák mu priniesol asi najzásadnejšiu hereckú príležitosť, prostredníctvom ktorej Mádl dokazuje, že je výborný charakterový herec a ktorá mu môže priniesť nemalé uznanie. To sa ešte zákonite nerovná faktu, že Mádla možno vidieť pomaly v každom druhom filme. To síce dokazuje, že je síce žiadaný, ale tak charakterovú postavu, ako je filmový Adam ešte vo svojej filmografii nemal. A zvládol ju perfektne.

Dominantou príbehu sú muži. Vo filmových úlohách svoje herecké umenie predvádzajú Ondřej Vetchý, Ady Hajdu, bratia Geišbergovci, Marko Igonda, Jan Budař (vďaka tomuto filmu sa bezpochyby odosobnil od úloh jednoduchých chlapcov a ukázal svoju ďalšiu tvár) či vynikajúci poľský herec Maciej Stuhr. Čo meno, to nezabudnuteľný herecký zážitok, na domáce pomery skutočne nadpriemerný. Ženy v Nvotovom filme síce sú, ale ťahajú za kratší koniec. Najväčší priestor dostala Michaela Majerníková v úlohe Adamovej manželky.

Hoci mala najväčší priestor, po Mádlovom boku ostala, napriek výbornému výkonu trochu zatienená. Táňa Pauhofová, Dorota Nvotová, či Szidi Tobias už viac menej iba asistovali mužským postavám. Faktom však ostáva, že napriek tomu, že nedostali veľký priestor, herecky predviedli silné, nezabudnuteľné momenty. Szidi Tobias v krátkom výstupe ako riaditeľka školy exceluje vo výbornom „komunistickom“ kostýme v roláčiku a visiacou retiazkou na krku. Hoci sú ženské úlohy v tomto filme malé, všetky herečky pripravili svojim výkonom veľké herecké zážitky.

Ďalším obrovským plusom sú scenérie, „králikárne“ a kostýmy. Nvota a jeho spolupracovníci nič nenechali na náhodu a dbali na každý detail. Počas dvoch hodín máte naozaj pocit, že žijete v tej dobe. Umakartové byty, dobové oblečenie, dobové stroje, autá, či dobová tlač.

Eštebák je tak v konečnom zúčtovaní takmer dvojhodinový silný príbeh, ktorý nenudí a má záver, ktorým režisér divákovi otvoril dvere k možnosti premýšľať nielen nad ďalším osudom hlavného hrdinu, ale aj nad dobou vcelku nedávnou. Eštebák je film, po ktorého vzhliadnutí mrazí a zároveň dôkazom toho, že máme režisérov, ktorí vedia nakrúcať a hercov, ktorí vedia hrať. Príjemné prekvapenie.

Réžia: Juraj Nvota
Hrajú: Jiří Mádl, Michaela Majerníková, Ady Hajdu, Jan Budař, Ondřej Vetchý, Marko Igonda,Táňa Pauhofová, Arnošt Goldflam, Szidi Tobias, Martin Geišberg, Marek Geišberg, Maciej Stuhr, Dorota Nvotová

Premiéra: 19. apríl 2012