Dnes je 02. júna 2020, meniny má a zajtra

Filmové soundtracky (III.)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 05.05.2013

Hudba je neoddeliteľnou súčasťou každého filmu, nie raz sa dokonca stalo, že ho prekonala, či spravila z neho legendu. Aj to je dôvod, prečo sa aj dnes pozrieme bližšie na hudobné soundtracky, ktoré sa nám v poslednom období objavili v redakcii...
Filmové soundtracky (III.)

Rodriguez – Searching For Sugar Man

(Pátranie po Sugar Manovi)
9/10
Koncom 60-tych rokov minulého storočia sa v Detroite objavil tajuplný pesničkár mexického pôvodu Rodriguez. Aj keď jeho prvý album Cold Fact zožal priaznivé recenzie a podľa skúsených producentov boli jeho soulovo ladené skladby plné prorockých textov porovnateľné s piesňami Boba Dylana, meno talentovaného hudobníka upadlo v USA do zabudnutia, a bolo dokonca opradené povesťami o drastickej samovražde priamo uprostred jedného nevydareného koncertu . V Juhoafrickej republike sa však Rodriguezova hudba stala nesmierne populárna a oba jeho albumy sa tam dodnes predávajú v státisícových nákladoch.

Jeden z tamojších hudobných publicistov sa preto rozhodol začať takmer detektívne pátranie po Rodriguezovom osude. Vznikol z toho Oscarom ocenený dokument s fantastickou hudbou. Samotný soundtrack je fenoménom, ktorý sa poslucháčovi vryje pod kožu a som presvedčený, že si ho zamiluje. Tie piesne sú totiž excelentné a majú svoju silu aj v tejto modernej dobe. Fantastický 50 minútový zážitok je doplnený bookletom s filmovými fotografiami. O kvalite filmu sa presvedčíme už koncom mesiaca, keď by mal film doraziť aj do slovenských kín.

To Rome With Love

(Do Ríma s láskou)
9/10
Woody Allen pokračuje v putovaní po Európe a po predchádzajúcom skvelom filme nakrútenom v Paríži, zakotvil tento raz v Ríme, aby tu nezávisle na sebe rozohral štyri príbehy rôznych ľudí, ktorých osudy sa (ako to býva u Allena dobrým zvykom) nakoniec aj tak stretnú. Okrem toho, že si vo svojom filme už klasicky zahral, po jeho boku sa objavia tak skvelí herci ako Penélope Cruz, Alec Baldwin, či Roberto Benigni. A k tejto hereckej a režisérskej noblese si treba ešte prirátať skvelý filmový soundtrack. Tvorcovia filmu ho vyskladali zo známych talianskych šlágrov, operetných tradicionálov a ďalších hudobných skvostov, ktoré budú poslucháčovi každou sekundou pripomínať atmosféru slnečného Talianska a starobylého Ríma.

Fascinujúce na tejto skladačke piesní je, koľko žánrov sa podarilo vyskladať na jednom jedinom albume (v jednom jedinom filme). Zachytíte tu naozaj všetko od opery, cez populárnu hudbu, zvuk šesťdesiatych rokov, ale aj prvky modernej tanečnej produkcie. Mix šialene rovnaký ako Allenove filmy a rovnako dobrý. Film samotný vyšiel pred pár dňami na DVD, čoskoro sa mu budeme venovať podrobnejšie, prostredníctvom filmovej recenzie.

Gangster Squad

(Lovci gangstrov)
7/10
Píše sa rok 1949 a v Los Angeles vládne neľútostnou rukou gangster a brooklynský rodák Mickey Cohen (Sean Penn). Riadi väčšinu nelegálnych aktivít v meste, vrátane obchodu s drogami, zbraňami, prostitúciou či nelegálnymi stávkami. O jeho ochranu sa starajú nielen jeho kumpáni, ale tiež podplatená polícia a skorumpovaná politická elita. Mickey má v podstate pod kontrolou všetky miestne orgány, ktoré by ho mohli ohroziť. Je schopný zastrašiť i ostrieľaných policajtov, ktorí by sa chceli jeho nekalým praktikám vzoprieť. Výnimku by snáď mohla predstavovať tajná jednotka, ktorú spoločne vedú John O'Mara (Josh Brolin) a Jerry Wooters (Ryan Gosling). Vydarený film zo série stále obľúbených gangsteriek prekvapuje aj svojim soundtrackom. Ten je iba o tri minúty dlhší, než je polhodina. Napriek tomu sa tam tvorcom podarilo nasúkať neuveriteľný tucet skladieb, ktoré znejú zvukom päťdesiatych rokov minulého storočia, kedy boli pesničky dlhšie ako tri minúty naozaj vzácnosťou. Počúva sa to veľmi dobre. Film vydáva koncom mesiaca na DVD a Blu ray spoločnosť Magic Box.

Skyfall

8/10
Najnovší film o Jamesovi Bondoviprišiel aj do našich kín pod rovnakým názvom a vyslúžil si, rovnako ako po celom svete, pozitívne ohlasy od divákov i kritiky. Na trhu je pochopiteľne i filmový soundtrack. Orchestrálnu hudbu k filmu zložil osvedčený Thomas Newman, jeden z najrešpektovanejších hudobných skladateľov filmového priemyslu, ktorý má na konte viac ako 50 ďalších soundtrackov. Newman bol 10-krát nominovaný na prestížneho Oscara, z toho má 9 nominácií v kategórii Best Original Score a jednu v kategórii Best Original Song. Je držiteľom ceny BAFTA, dvoch cien Grammy a jednej Emmy, významná je aj jeho nominácia na Golden Globe. Skyfall je prvou Newmanovou prácou pre sériu Jamesa Bonda.

Skladateľ David Arnold, ktorý tvoril hudbu k Bondovi už od Tomorrow Never Dies, musel účasť na najnovšej časti odmietnuť, pretože v tej dobe komponoval hudbu k Olympijským hrám v Londýne. Newman a režisér Sam Mendes spolupracovali už skôr, a to na filmoch Americká krása, Road to Perdition, či Núdzový východ. Na albume je až 30 trackov, ide však výlučne o scénickú hudbu. Titulná skladba v podaní Adele sa na tomto soundtracku nenachádza a musíte si zabezpečiť na samostatnom singli, na ktorom vyšla. Album vychádza aj ako 2 vinylová platňa.

Všetky uvedené tituly vydalo vydavateľstvo Sony Music.