Dnes je 22. februára 2020, meniny má a zajtra

Filmové soundtracky - (V.)

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 14.07.2013

Hudba je neoddeliteľnou súčasťou každého filmu, nie raz sa dokonca stalo, že ho prekonala, či spravila z neho legendu. Aj to je dôvod, prečo sa aj dnes pozrieme bližšie na hudobné soundtracky, ktoré sa nám v poslednom období objavili v redakcii...
Filmové soundtracky - (V.)

Django Unchained

Divoký Django
8/10
Tak ako je bláznivý Tarantinov ostatný film, tak je bláznivá i hudba k nemu. Na albume s filmovým soundtrackom nájdete hneď niekoľko žánrov, od klasickej scénickej hudby, cez country prvky až po nečakané šialené tanečné kreácie, ktoré by ste pri zdravom rozume nikdy nenasúkali do jedného filmu. Akosi záhadou to však u Tarantina funguje. Nielen vo filme, kde je to samozrejme podkreslené obrazom, ktorý podnecuje divákovu predstavivosť, ale aj na CD, kde tých 23 trackov môže pôsobiť dosť kašovito a neznesiteľne, ale opak je pravdou. Mňa osobne ten soundtrack nadchol viac, ako samotný film, pri niektorých songoch som si priam dupal do rytmu. Nahrávka vychádza zabalená v papierovom digipacku, súčasťou je booklet plný autorských informácií a filmových fotografií. Na hudbe sa podieľal i samotný Tarantino, zaznejú prvky Ennia Morriconeho, hrá sa, spieva sa, je to zaujímavé, oplatí sa. Vydavateľstvo: Universal Music

Love Story

Love Story
9/10
Tento film sa nedávno vrátil do našej DVD distribúcie, objavil sa aj na televíznych obrazovkách, celkom rozumne nikto pri jeho uvádzaní neprekladá názov a okrem toho, že je to asi najväčšia filmová „love story“ všetkých čias, okrem samotného príbehu a hereckých výkonov je tento film výnimočný aj hudbou. Keď som nedávno v hudobnom obchode v Zürichu natrafil na album s hudbou z tohto filmu, neváhal som. Ten hlavný filmový motív je nesmrteľný, okrem scénickej podoby sa dočkal i mnohých speváckych prevedení, moderných remixov a je to v podstate hudba, ktorá sa dostáva navždy pod kožu. A okolo hlavného hudobného motívu sa následne točí aj zvyšná hudba. Mať ju pekne pohromade na jednom albume je veľký a nezabudnuteľný zážitok. Pôvodná nahrávka je z roku 1970, album prináša 11 trackov, jednoduchý klasický obal, žiadny booklet, ale zážitok je to nezabudnuteľný. Vydavateľstvo: Sony Music

Ennio Morricone – Complete Mafia Gangster Movies (5CD)

10/10
Na trhu sa objavila kolekcia diskov, ktorá mapuje filmovú hudobnú tvorbu talianskeho skladateľa Ennia Morriconeho. Ide vždy o 5tematicky ladených CD zabalených v jednom boxe, ktoré mapujú hudbu, ktoré autor zložil pre žánrovo podobné filmy. Fakt, že som siahol po kolekcii s hudbou z mafiánskych filmov má svoj dôvod. Krátko pred letom som si zadovážil kompletný seriál Chobotnica na DVD a snažím sa pochopiť to, čo sa talianski tvorcovia pokúsili vtesnať do desiatich sérií. A popri tom znie hudba Ennia Morriconeho, ktorá je nadčasová, jedinečná, stále pri jej počúvaní mrazí a v rámci tohto päťdiskového kompletu zaberá dva albumy. Okrem toho na disku znie i hudba z filmov Vtedy v Amerike, Corleone, a k tomu hudba z niekoľkých ďalších talianskych mafiánskych filmov. Vo väčšine prípadov si dovolím tvrdiť, že ide o exkluzívny materiál. Mrzí ma len, že zatiaľ, čo prvé CD je dosť obsiahle, zvyšné štyri sú zaplnené tak z polovice a pri tak výraznom skladateľovi, akým Morricone nepochybne je, je to viac menej mrhanie priestorom. Vydavateľstvo: Recording Arts AG

In The Name Of The Father

V mene otca
10/10
Táto naša sporadická rubrika a tiež fakt, že pri počúvaní rádia som natrafil na to, že leto v najpočúvanejšom slovenskom rádiu sa nesie pod heslom Soundtrack tvojho života, rozhodol som sa to dnešné soundtrackové stretnutie uzavrieť trochu špeciálne. Rádio Expres síce pátra po pesničkách, ktoré nejakým spôsobom ovplyvnili život poslucháčov, ja ostanem verný filmovej hudbe, ale hľadal som tiež takú, ktorá je pre mňa vrcholom. A vrátil som sa jednoznačne do čias deväťdesiatych rokov, do obdobia, ktoré v relatívne krátkom čase prinieslo štyri pre mňa najzásadnejšie filmy – Schindlerov zoznam, Philadelphia, Mlčanie jahniat a politickú drámu V mene otca.

Filmy, ktoré som videl nespočetne veľakrát a môžem ich stále. A v prípade filmu V mene otca, ktorý sa nedávno objavil v obchodoch na Blu ray platí to, že tento film priniesol aj „soundtrack môjho života“. Ten je vyskladaný z niekoľkých dobových skladieb, ale aj piesní špeciálne napísaných pre tento film, zverených do interpretácie írskym umelcom ako Bono (U2), či Sineád O´Connor. Je to ten druh soundtracku, ktorý môžete počúvať neustále dookola a nikdy neomrzí. Spomínam si, ako som si ho priviezol z New Yorku a neuveriteľne som sa z toho tešil, pretože v tom čase nebola v hudobných obchodoch u nás filmová hudba bežným artiklom a internetové obchody boli skôr v pláne, než by boli realitou. Vydavateľstvo: Universal Music