Dnes je 31. októbra 2020, meniny má a zajtra

Ghost Writer

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 20.10.2010

Mladý spisovateľ dostane lukratívnu ponuku spísať memoáre bývalého britského premiéra.
Ghost Writer

Mladý spisovateľ dostane lukratívnu ponuku spísať memoáre bývalého britského premiéra. Má byť len „duchom“ v úzadí, ktorý vytvorí celistvú mozaiku o živote Adama Langa, samozrejme za vysokú finančnú odmenu. Všetko sa začne komplikovať vo chvíli, keď more vyplaví mŕtve telo spisovateľa, ktorému sa táto úloha nepodarila dokončiť. Začína sa vynárať čoraz viac nových otázok a ich odpovede ho vedú k štátom utajovaným skutočnostiam. Spisovateľ rýchlo pochopí, že vie viac, ako by mal, a že expremiérova minulosť skrýva tajomstvá, ktoré majú silu a moc zabíjať.

„Muž v tieni“, ako sa film uvádza v našej distribúcii, je jedinečnou ukážkou toho, ako natočiť „americký“ film z exilu. Roman Polanski, čo by ikona svetového filmu nemôže prekročiť hranice Spojených štátov, pretože by skončil v base a tak si ich vytvoril vo Švajčiarsku. Tam vznikla filmová Amerika, ktorej americké more bolo vlastne pusteným filmovým záznamom za oknami honosnej chladnej vily, niekde vo Švajčiarsku.

Ghost Writera Polanski vlastne režíroval „na diaľku“ a aj z takého nepohodlia sa mu podarilo vytvoriť veľmi vydarenú politickú drámu, o ktorej hovoria, že čerpá zo života Tonyho Blaira, avšak nikto to nikdy nepotvrdil a nepotvrdí. A navyše Polanski, ktorý by o tom vedel rozprávať veľmi, veľmi veľa, nakrútil film, v ktorom dokazuje, že za všetkým hľadaj ženu. Avšak až do konca nebudete vedieť, či ženu vlastnú, alebo radodajnú sekretárku, pretože obe majú k bývalému premiérovi veľmi blízko a obe vedia v správnej chvíli zatiahnuť za správnu šnúrku.

Ghost Writer je v prvom rade film s veľmi dobrým nápadom. Pohľad pod pokrievku veľkej politiky, do ktorej vidia iba tí najzasvätenejší, bol vždy veľkým lákadlom pre diváka. V týchto kruhoch sa nikdy nehrala čistá hra a je veľmi zlé, keď o svinstvách, ktoré sa dejú, vie príliš veľa ľudí. A čo ešte potom, keď vyplávajú na povrch v momente, keď ich už všetci chcú ututlať a kariéru bývalého politika ukončiť pokojnými memoárami, ktoré v podstate aj tak nič neprezradia. Ale čo ak sa už druhý spisovateľ dozvie veci, ktoré by nemal vedieť a urobí príliš veľa krokov k tomu, aby vedel prežiť?

Ewan McGregor exceluje na plátne v úlohe spisovateľa, ktorý získal „lukratívnu“ prácu a veľmi rýchlo pochopí, že je to robota, pri ktorej ide o život. Pierce Brosnan v úlohe bývalého politika je v podstate najhorší z trojice hlavných hercov, ktorí film predávajú, avšak politika zahral tak slizko, že mu to divák jednoducho uverí a znenávidí ho. Veľkým prekvapením na plátne je herečka Kim Cattrall, známa skôr ako Samantha zo seriálu Sex v meste, pri ktorej reálne hrozilo, že nedokáže prekročiť tieň sexuálne nenásytnej mrchy. Podarilo sa jej to bravúrne.

Tajomnú atmosféru filmu umocňujú miesta, v ktorých sa odohráva. Upršaná „Amerika“, chladná vila, veľa vecí sa odohráva v noci, alebo v lese, všetci sú chladní, ako samotný premiér a večne upršaný Londýn. Nie, nie sú tam momenty, kedy sa stupňuje napätie. Divák tuší, že sa niečo udeje, možno aj čaká čo, ale nakoniec sa udeje niečo úplne iné. Keby bol Polanski vystrihal takých 30 absolútne nudných a film nikam neposúvajúcich minút, divák si pozrie dokonalú politickú drámu s ohromným spádom. Takto to dostáva v trochu predĺženej verzii a iba kvôli tomu nedávam plný počet pomyslených bodov.

Premiéra: 7. október 2010
Pôvodný názov: The Ghost Writer
Réžia: Roman Polanski