Dnes je 31. októbra 2020, meniny má a zajtra

Hitchcock - príbeh o zrode legendy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 07.02.2013

Film Hitchcock odhaľuje nielen históriu natáčania jedného z najslávnejších filmov všetkých čias, ale tiež podmanivý milostný príbeh slávneho režiséra a jeho ženy Almy (H. Mirren).
Hitchcock - príbeh o zrode legendy

Film Hitchcock odhaľuje nielen históriu natáčania jedného z najslávnejších filmov všetkých čias, ale tiež podmanivý milostný príbeh slávneho režiséra a jeho ženy Almy (H. Mirren). Úspešná scenáristka mu bola po celý život inšpiráciou aj oporou, a hoci mala vlastné tvorivé ambície a plány, nikdy nevystúpila z tieňa svojho muža, ktorého milovala a podporovala za každých okolností. Keď počas natáčania Psycha Alfred Hitchcock náhle ochorie, je to práve Alma, kto namiesto neho zasadne do režisérskeho kresla a zastúpi svojho muža v kritickom okamihu, keď sa rozhoduje o zastavení či pokračovaní natáčania.

Nevďačnú rolu zvládne na výbornú a podpíše sa tak pod vznik dnes už legendárnej snímky. Málokto tuší, že slávny horor má v skutočnosti dvoch režisérov, že to nebol veľký Alfred, kto do slávnej scény vraždy v sprche presadil nezabudnuteľné kvílenie huslí. Lenže aj taká svätica ako Alma môže začať hrešiť, keď sa nedočká uznania. Uvedomí si Hitchcock včas, akú vzácnu ženu má po svojom boku, alebo zaslepený žiarlivosťou stratí toho, kto ho najviac miloval?
Hitchcock - trailer

Režisér Sacha Gervasi nemal v pláne nekrútiť ďalší životopisný film, ktorým by obohatil filmový svet. Rozhodol sa pre príbeh, ktorý sa stal neoddeliteľnou súčasťou veľkolepej kariéry režiséra Alfreda Hitchcocka. Ten v roku 1960 nakrútil horor Psycho, ktorý sa stal základom žánru. Respektíve, tak si to povieme dnes. Čo všetko tomu predchádzalo, o tom, je práve tento film.

Gervasi sa v ňom zameriava na udalosti, ktoré sprevádzali nakrúcanie filmu, vysvetľuje umeleckú prázdnotu filmového velikána, ktorá ho prinútila odbočiť zo zabehnutých koľají a po rade úspešných „obyčajných filmov“ siahnuť po téme, ktorá v tej dobe bola skôr odstrašujúca. Nahota? Krv? Vražda? A to všetko na jednom mieste? V tej dobe nepredstaviteľné!

Gervasiho film rozpráva práve o tom, ako sa veľký režisér dokázal vykrútiť z nepriazne osudu, koľko ho to stálo, prečo na to doplatilo jeho zdravie a ako to v podstate zachránilo jeho manželstvo.

Tento film so sebou prináša niekoľko fenoménov. Veľký ašpirant na Oscara si nakoniec odniesol nomináciu iba za mejkap a vlasovú úpravu. Neviem, nakoľko sú s tým stotožnení ostatní tvorcovia filmu, ale Anthony Hopkins dal jasne najavo, že o túto sošku nestojí a nikomu sa nebude nikam pchať, aby ju dostal. Jasný odkaz mal zrejme jasnú dohru. Pritom podľa môjho osobného názoru si mal práve Hopkins za stvárnenie Hitchcocka odniesť túto prestížnu sošku. Veľká poklona a veľká úcta pred tým, čo predvádza na filmovom plátne. Dokonalé maskovanie, dokonalá reč tela a v neposlednom rade i dokonalý vyjadrovací prejav. Hopkins poctivo študoval život, móresy, správanie i gestikuláciu veľkého Hitchcocka a vďaka dokonalému maskovaniu prináša divákovi ohromujúci a nezabudnuteľný zážitok, ktorým prekonáva i favorizovaného Lincolna (Daniel Day-Lewis).

Ďalším veľkolepým plusom tohto filmu je, že Gervasi nepotreboval na vyrozprávanie svojho príbehu ani tri, ani dve a pol a dokonca ani dve hodiny. Bravúrne to zvládol za 100 minút, pričom jeho film má švih, je elegantný a miestami aj nečakane vtipný. Jednoducho diváka neunavuje. Hitchcock sa tak stáva oveľa znesiteľnejším filmovým zážitkom, než jeho „životopisní konkurenti“. Z môjho pohľadu plný počet: skvelá téma – osobité spracovanie – prijateľná dĺžka – skvelá hudba Dannyho Elfmana (ktorá mimochodom vychádza aj u nás na CD v distribúcii vydavateľstva Sony Music). Toto je môj minuloročný víťaz :).

Réžia: Sacha Gervasi
Hrajú: Anthony Hopkins, Helen Mirren, Scarlett Johansson, Jessica Biel

Premiéra: 7. február 2013