Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Horory: TOP 5 Ázijských, ktoré musíte vidieť!

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 23.07.2011

5 ázijských hororov, ktoré ste nevideli a mali by ste
Zdroj obrázku: neuvedený

Toto leto je na premiérove novinky hororových žánrov neobyčajne chudobné. Pominulé roky sa zvykli objaviť aspoň aké-také remaky, ktoré nás nenútene vytrhli z uprostred vriaceho sparna letných dní do príjemne klimatizovaných priestorov multiplexových kín, kde sa dal strach s prehľadom krájať nožom. Okrem štvrtého pokračovania úspešnej tínedžerskej vyvražďovačky fenomenálneho Vreskotu sa žiaľ cez tieto prázdniny žiadneho iného hororu nedočkáme. Aby sme iba tak samoúčelne netrúchlili, pripomenieme si zopár ukážkových filmov z dielne strachu a hrôzy, ktoré vám pre nedostatok pozornosti zaiste unikli a ktoré za minimálne jedno pozretie rozhodne stoja. Tematicky ich preto rozdelíme na východnú (ázijskú) a západnú produkciu.

Naked Blood (1995)

V roku 1995 nakrútil japonský režisér Hisayasu Sato podivuhodný nízkorozpočtový splatter s príznačným názvom Naked Blood. V centre príbehu je mladý neskúsený vedec Rika Mikami, ktorému sa znenazdania podarí vytvoriť šialený vedecký experiment – vynájde liek, ktorý prvoplánovo neguje fyzickú bolesť ľudského tela. Po jeho užití neidentifikovateľná látka nielenže funguje, ale ako to už v podobných príbehoch býva zvykom, začne mať aj vedľajšie účinky, ktoré sa exemplárne prejavia vtedy, keď sa finálne utlmená bolesť začne pomaly, ale isto premieňať na rozkošnú túžbu v deformovaní nevinnej telesnosti. Hneď potom, ako ju tajne zamieša v nemocničnom prostredí svojej matky niekoľkým mladým ženám, sa začne nefalšovaná “gore“ promenáda tých najnechutnejších scén v histórii žánru. Okrem špliechajúcej krvi na všetky svetové strany si postihnuté siahnu na také časti tela, ktoré tu pre istotu radšej ani nevymenujeme, aby vás to od prípadného pozerania náhodou neodradilo.

Nakoniec iba pripomíname, že film Naked Blood je adresovaný predovšetkým silnejším žalúdkom, a túto neškodnú pripomienku teraz myslíme naozaj vážne.
Naked Blood

A Snake of June (2002)

Film, ktorého autorom je uznávaný kultový režisér Shinya Tsukamoto vstúpil do širšieho povedomia milovníkov okrajových žánrov spontánne a najmä bez nejakých zbytočných nadsázok. V podstate ani nejde o prvoplánový horor, ktorý by vás v dômyselne zvládnutých sekvenciách jednotlivých scén ciele vytrhával z bezpečného tepla vašich domovov. Je to skôr neškodný experiment, ktorý tvorcovia významne realizovali v nezameniteľnom čiernobielom kolorite, vďaka ktorému pôsobí surreálne, teda snovo. Snímka síce zachycuje klasický vzťah novomanželov, ale prvé husle tu bez tak hrá neobyčajne vyzývavá tridsiatnička Rinko, ktorá sa v žiadnom prípade nehodí do manželstva k o niekoľko rokov staršiemu mužovi, ktorý je bez prestania v práci a svojím výzorom sa bez rozmyslu ponáša na ulízaného perverzného pošuka. Táto bizarná psychodráma zachycuje spomínanú súhlasnú mršku Rinko, ktorá vzhľadom k svojej nenásytnej sexualite výrazne porušuje celospoločenské tabu. A nerobí to úmyselne. Na diaľku ju ovláda iný nenápadný muž, ktorý v nej fenomenálnym spôsobom prebúdza bezodnú vášeň hraničiacu s takou perverzitou, nad ktorou by pán Sigmund Freud iba nechápavo krútil hlavou.

Deviantné scény, ktorými sa vo filme ani z ďaleka nešetrí, sú v konečnom dôsledku predsa len suverénnou ukážkou režijného majstrovstva tvorcu, ktorý vie živočíšny hnus premeniť v priebehu niekoľkých sekúnd na niečo výsostne poetické, a preto nezameniteľné.
A Snake of June

Suicide Circle (2011)

Kruh samovrahov, ako by sme túto snímku doslovne preložili vychádza z rovnomenného komiksu, ktorý pri nakrúcaní režiséra Siona Sona zaručene inšpiroval. Tak ako dva predchádzajúce filmy, aj Suicide Circle je vo svojom jadre neobyčajne kontroverzná snímka, na ktorú sa zaručene nepozrie každý. Film sa začína hromadnou samovraždou 54 stredoškolákov, ktorí neodôvodnene a nečakane skočia pod šialene rozbehnuté metro. Ten výsledok si už hádam domyslí každý... Táto udalosť však vzápätí spúšťa ostatné masové samovraždy v celej krajine, ktoré sa rozhodne vyšetriť tím tokijskej polície. Okrem toho, že v podstate ide o celkom “pokojný“ horor sa tu čo nevidieť objavia také scény, ktoré nebudú nikomu ľahostajné.

Ak by toho niekomu nebolo málo, film sa v roku 2005 dočkal aj voľného pokračovania Noriko´s Dinner Table, ktorý obdŕžal aj niekoľko prestížnych ocenení.
Suicide Circle

Three Extremes (2004)

Ako to už vyplýva z názvu filmu, v princípe sa jedná o “neškodný“ projekt trojice režisérov (Fruit Chan, Takashi Miike, Chan-wook Park), ktorí sa na ázijskom kontinente považujú za čistokrvných priekopníkov žánru horor. Vo svojom spoločnom projekte s príznačným názvom Three Extremes podali neopakovateľný výkon, ktorý fundamentálne obcuje s estetikou šoku. Okrem toho tu ani o nič iné nejde. Umelecky úchylná trojica príbehov v sebe snúbi neobyčajnú nápaditosť spomínaných tvorcov, ktorých láska k remeslu evidentne baví a to je celé.
Three Extremes

Audition (2000)

Film Konkurz kórejského režiséra Takashi Miikea je jednoznačne jedným z najlepších hororov v dejinách žánru. Na celom projekte je najzaujímavejšie, že do polovice filmu má potenciálny divák neurčité pocity – bude sa mu zdať, že si podľa všetkého iba pomýlil žáner. Ale opak bude pravdou. Od polovice filmu, ktorý doteraz pripomínal iba neškodnú romantickú drámu o polo zúfalom opustenom obchodníkovi menom Shikeghary, hľadajúcom pre seba potenciálnu manželku, sa začne krvavé divadlo najvyššieho zrna. Tušený psychologický strach je priamoúmerne premiešaný s neurčitými psychopatickými víziami tvorcu, ktorému sa po tomto filme na západe zaslúžene začalo hovoriť “kultový“.

Aj po niekoľkých rokoch sa ma pri spomienkach na poniektoré scény zmocňuje nepríjemne mrazivý pocit, ktorý človeku po jeho vzhliadnutí nedá spávať kľudne aj niekoľko nocí.
Audition