Dnes je 17. novembra 2018, meniny má a zajtra

Horory: TOP 5 západných, ktoré musíte vidieť!

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: marv, pridané: 06.08.2011

Najlepšia päťka hororov zo západnej produkcie, ktoré by ste si nemali nechať ujsť.

Toto leto je na premiérove novinky hororových žánrov neobyčajne chudobné. Pominulé roky sa zvykli objaviť aspoň aké-také remaky, ktoré nás nenútene vytrhli z uprostred vriaceho sparna letných dní do príjemne klimatizovaných priestorov multiplexových kín, kde sa dal strach s prehľadom krájať nožom. Okrem štvrtého pokračovania úspešnej tínedžerskej vyvražďovačky fenomenálneho Vreskotu sa žiaľ cez tieto prázdniny žiadneho iného hororu nedočkáme. Aby sme iba tak samoúčelne netrúchlili, pripomenieme si zopár ukážkových filmov z dielne strachu a hrôzy, ktoré vám pre nedostatok pozornosti zaiste unikli a ktoré za minimálne jedno pozretie rozhodne stoja. Tematicky ich preto rozdelíme na východnú (ázijskú) a západnú produkciu.

5 západných hororov, ktoré ste nevideli a mali by ste

Carnival of Souls (1962)

Karneval duší je síce starý americký horor zo začiatku šesťdesiatych rokov minulého storočia, ale zub času sa na ňom ani náhodou nepodpísal. Jeho prvoplánovú poetiku mu dodnes neubral ani čiernobiely kolorit, v ktorom bol tento neobvyklý žánrový klenot zrealizovaný. V podstate ide o mlčanlivý film, ktorý je na dialógy neobyčajne úsporný. Na druhej strane sa ale žiada poznamenať, že je schopný ponúknuť bravúrne vybudovanú atmosféru strachu a hrôzy, ktorá je už akýmsi učebnicovým exemplárom, k akým podobné snímky zaručene patria. Jeho príbeh je celkom prostý. Mladá Mary akoby zázrakom prežije nešťastný pád auta, ktoré sa náhodne zrútilo do rieky. Od tohto momentu sa jej sporadicky začínajú zjavovať prazvláštne postavy – nazvime ich duchovia a iracionálne ju priťahuje schátralý dom s polo gotickou atmosférou, obkolesený záhadným tajomstvom niečoho, o čom sa racionálne vypovedá len veľmi ťažko. Režisér Herk Harvey tu jednoznačne vsadil na osvedčené žánrové postupy psychologických hororov – čím menej sa ukazuje, tým sa potenciál strachu zvyšuje. V žiadnom prípade sa to tu nedeje opačne. A práve v tomto je Karneval duší výsostne priekopníckym dielom!
Trailer - Carnival of souls

[Rec] (2007)

Ak ste videli pamätné horory ako sú Záhada Blair Witch alebo len do nedávna mega úspešný projekt Paranormal Activity, ste na správnom mieste. V podobnom duchu alebo lepšie povedané na tom istom princípe zostal nakrútený aj nízkorozpočtový horor Rec. Španielska dvojica tvorcov Jaume Balagueró a Paco Plaza vsadili na spomínané osvedčené metódy amatérskej kamery, ktorá sprostredkovane a autenticky vyrozpráva podstatnú časť príbehu. V podstate ide o akúsi reality show s názvom “Čo sa deje, keď spíte“, ktorú spolu so svojím kameramanom zastrešuje pohľadná moderátorka. Momentálne obaja pracujú na reportáži zo zákulisia hasičského zboru, s ktorým uprostred noci podstupujú strastiplnú cestu na miesto obyčajného sídliskového domu, obyvatelia ktorého začínajú prejavovať nezvyčajné správanie. Čo chvíľa v ňom zastanú nedobrovoľne uväznení a na to, aby vypátrali, čo sa vlastne deje, nemajú veľa času. Z najvyšších poschodí padajú na mramorovú dlážku vyľakaní domovníci, stará žena s košeľou pokropenou krvou prejavuje beštiálne správanie podobné krvilačnému zvieraťu a kdesi hlboko v podkroví sa ukrýva bolestivo trpká pravda, ktorá je za všetky čudné udalosti zodpovedná. Značne nepríjemný kúsok trvajúci iba necelých 78 minút nenechá nikoho chladným, sľubujem!
Trailer - REC

Rosemary's Baby (1968)

Rosemary má dieťatko – v poradí druhý celovečerný americký film oscarového režiséra poľského pôvodu Romana Polanského. Dnes už ide o klasický filmový horor, s ktorým sa celkom iste spája atribút kultový. Ani viac ako 40 rokov od jeho uvedenia na plátna kín sa jeho tušená atmosféra sprevádzaná “neviditeľným“ strachom nemení. Rosemary's Baby by som z tohto dôvodu kľudne zaradil do prvej desiatky najlepších svetových hororov všetkých čias. Príbeh ženy, ktorú oplodnil samotný diabol funguje doteraz a priestory, v ktorých bola podstatná časť snímky zrealizovaná vo mne permanentne vzbudzujú úzkosť vyvolávajúcu strach zo strachu samotného.
Trailer - Rosemary´s baby

Valerie a týden divů (1970)

Áno, aj v bývalom Československu sa na svoju dobu raritne, ale predsa len nakrútil tento osobitne stvárnený horor s nezabudnuteľnou poetickou atmosférou čerpajúcou priamo z dielne českého básnika Vítězslava Nezvala. Režisérovi Jaromilovi Jirešovi sa podarilo vytvoriť nezameniteľnú surreálnu atmosféru o dospievajúcom dievčatku Valérii, ktorá sa dennodenne potyká s neprirodzene bizarnými postavičkami, ktoré ju prenasledujú spolu s jej prísne dozerajúcou starou matkou. Ak horory naozaj ľúbite, doplňte si filmové vzdelanie, určite sa to oplatí.
Trailer - Valerie a týden divů

Zombie Strippers (2008)

Ak už máte strachu plné zuby, kľudne siahnite po tomto neškodnom polo úsmevnom “béčkovom“ horore, kde si jednu z ústredných postáv strihla bývala porno deva Jenna Jameson. Možnože budete namietať, že staré “remeslo“ jej šlo rozhodne lepšie, o čom som presvedčený aj ja sám, ale šancu by ste jej rozhodne dať mali. Kto by si v konečnom dôsledku neprial, aby sa do doňho podobná sexi zombica aspoň raz v živote zahryzla? Nestalo by to za to? Posúďte samy a spolu s týmto filmom, ktorého prvotným cieľom je diváka baviť, neberte všetko až tak vážne. Zvodné striptérky režiséra za to zaručene stoja.
Trailer - Zombie Strippers