Dnes je 20. júla 2018, meniny má a zajtra

Hugo a jeho veľký objav

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 01.03.2012

Hugo je obrovským prekvapením vo finále, ktoré sa zvrtne a ukáže sa, že ten film je vlastne o niečom inom, než ste celých 100 minút dúfali.
Hugo a jeho veľký objav

Hugo Cabret (Asa Butterfield) je neobyčajný chlapec, ktorý po otcovej smrti žije na parížskej vlakovej stanici u strýka alkoholika, ktorý tu pracuje ako nastavovač staničných hodín. Po otcovi Hugo zdedil vynaliezavosť a robota s kľúčovou dierkou v tvare srdca, ktorý možno ožije, ak sa do neho vloží ten správny kľúč a odovzdá chlapcovi otcov odkaz. Aspoň v to dúfa. Neutíšiteľná zvedavosť privedie Huga k predavačovi mechanických hračiek (Ben Kingsley) a od neho aj k jeho chránenkyni (Chloe Grace Moretz) ktorá, hoci je to neuveriteľné, drží v rukách kľúč k rozlúšteniu Hugovej životnej záhady. Ako k nemu prišla? Aké tajomstvo skrýva jej adoptívny prarodič, že o ňom nesmie nikto hovoriť? Skrýva robot skutočný otcov odkaz? A dokáže Hugo na všetky tieto otázky odpovedať skôr, ako ho dostihne ruka zákona v podobe prísneho staničného strážcu (Sacha Baron Cohen) a pošle ho do sirotinca?

Pre oscarového režiséra Martina Scorseseho je projekt veľkorozpočtového 3D filmu s rodinným charakterom výletom na, pre neho úplne nepoznané územie, pritom sa jedná o jeho srdcovú záležitosť. Pod povrchom fascinujúceho dobrodružstva malého chlapca z vlakovej stanice 30. rokov minulého storočia sa totiž skrýva ešte jeden, silnejší príbeh. Ten sa vracia ešte o pár rokov naspäť a rozpráva o skvelom mužovi s obrovskou fantáziou a kamerou, ktorý písal začiatky kinematografie.
Trailer k filmu Hugo a jeho veľký objav.

Ovácie, sláva, jedenásť nominácií na Oscara a dokonca odkazy v zmysle, že tento film je najlepšie 3D predstavenie všetkých čias. Nakoľko sa s tým možno stotožniť? Tak na 80%. Scorseseho Hugo je veľká filmová výprava, ktorá však doplatila na jednu zásadnú vec a tou je dĺžka filmu. Príbeh je zbytočne natiahnutý na dve hodiny a keby z neho bolo vystrihnutých nejakých 20 minút, mohol mať svižnejší spád a nemusel byť miestami príliš únavný. Detský príbeh, ktorý však vôbec nie je určený detskému divákovi, ktorý by ho za prvé nepochopil a za druhé by ešte počas grandiózneho predstavenia musel čítať titulky. A k tomu všetkému „veľké dobrodružstvo“, o ktorom sa však vo filme iba hovorí a moc akcie, ak nerátam sterilného Cohena snažiaceho sa dolapiť každého vydriducha na parížskej hlavnej železničnej stanici, tu nie je. A potom zásadná chyba – žiadny z francúzskych národovcov by na hlavnej stanici v Paríži nehovoril po anglicky, ale to je iba detail.

Samozrejme, nemožno však byť voči Hugovi iba kritický. Scorseseho padajúci sneh, poletujúcu prach a najmä Hugo visiaci na staničných hodinách sú zážitkom, z ktorého sa mnohým doslova zatočí hlava. Aj keď priznávam, že po toľkých chválospevoch som čakal niečo viac. Ani Hugo a jeho veľké dobrodružstvo neprekonali môj zatiaľ najväčší 3D zážitok, ktorým bola Vianočná koleda a to dokonca vydaná na 3D blu ray a v bezchybnej domácej projekcii. Hugo je skôr obrovským prekvapením vo finále, ktoré sa zvrtne a príbeh, ktorý sa rozvíja počas celého filmu sa razom ocitne v inej dimenzii a v podstate ukáže, že ten film je vlastne o niečom inom, než ste celých 100 minút dúfali. Dosť bezcharakterné herecké výkony detských hrdinov a Barona Cohena napokon prekonávajú excelentne podané výkony Bena Kingsleya (Gándhi), či Helen McCrory (Harry Potter).

Oscarove zhrnutie:

Tento týždeň sme sa pozreli na zúbok šiestim z deviatich filmov nominovaných na Oscara v kategórii najlepší film, pričom recenzie na ďalšie dva nominované filmy v tejto kategórii (Strom života a Moneyball) sme priniesli v čase ich premiér v slovenských kinách. Jediný z deviatich filmov, ktorý sme ešte nevideli, pretože do našich kín príde až v apríli je Príšerne nahlas a neuveriteľne blízko s Tomom Hanksom a Sandrou Bullock v hlavných úlohách. To ukazuje na jedinečný zjav, kedy sa väčšina nominovaných filmov objavila v slovenských kinách ešte pred udeľovaním oscarov a nemuseli sme na ne čakať dlhé týždne potom.

Zdá sa, že tohtoročným fenoménom je úcta kinemotografii a hľadanie správneho kľúča do záhadnej kľúčovej dierky. Ak by som mal hodnotiť, najväčším prekvapením pre mňa osobne jednoznačne Farba citov a keby som mal možnosť a mohol odovzdať svoj hlas, tak ho má zaručene Vojnový kôň Stevena Spielberga, ktorý divákovi priniesol všetko – skvelý epos, silný príbeh, skvelé herecké výkony a dokonalé spracovanie. Ako to napokon celé dopadne uvidíme už dnes v noci.

Réžia: Martin Scorsese
Hrajú: Asa Butterfield, Chloe Grace Moretz Ben Kingsley, Sacha Baron Cohen Jude Law, Emily Mortimer

Premiéra: 2. február 2012