Dnes je 26. augusta 2019, meniny má a zajtra

Hypnotizér

Hodnotenie: 5 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 26.06.2013

Hypnotizér je v prvom rade príliš dlhý, je rozvláčny a niektoré naťahované scény vyvolávajú pocit bezmocnosti. Žiaľ, pomyselné nožnice vo švédskej strižne nepracovali príliš dostatočne na to, aby ten film nenudil.
Hypnotizér

Polícia objaví v dome zavraždené telá skoro celej rodiny. Vražda prebehla neuveriteľne surovým a brutálnym spôsobom. Pred očami pätnásťročného mladíka boli usmrtení rodičia a mladšia sestra. Detektívny inšpektor Joona Linna sa uprostred decembrovej noci chytá každej slamky a na odporúčanie lekárky z nemocnice, kam privezú jediného preživšieho zavolá známeho odborníka na hypnózu, aby chlapca zhypnotizoval a zistil, čo sa tú noc v dome odohralo. Naraz sa však veci skomplikujú a všetci sa ocitnú vo víre nečakaných udalostí...
Hypnotizér - trailer

Severské krimi je v súčasnosti obrovský fenomén, ktorému podľahol aj slovenský čitateľ a postupne i slovenský divák. Diskusie na tému Larssonovho Milénia a jeho filmového spracovania a hašterenie sa o to, či je lepšia švédska, alebo americká verzia nebrali svoju času konca. A v podstate, keď by sa pred časom povedalo, že „švédsky film,“ automaticky by sme asi putovali do malého klubového kina. Dnes je však všetko inak. Severské krimi je dostatočným lákadlom aj k tomu, aby sa jeho filmová adaptácia premietala vo veľkých multiplexoch, aj napriek tomu, že je to európska filmová produkcia herci v nej účinkujúci sú v podstate pre nášho diváka absolútne neznámi. Severské krimi je v konečnom dôsledku aj nálepka, ktorá do slovenských kín priláka diváka na film Hypnotizér. Priznám sa, že som sa do kina tešil. Nebol to multiplex a po tom, čo som na bratislavských Mlynských Nivách objavil čaro kina Nostalgia, vybral som sa na filmovú adaptáciu Keplerovej rovnomennej prvotiny pozrieť práve tam. Navyše po nadšení po zoznámení sa s jeho románom Svedkyňa ohňa, ktorý ma absolútne strhol a nevedel som sa od neho odpútať. Žiaľ, Hypnotizéra som zatiaľ nečítal a po vzhliadnutí filmu mám na jednej strane veľké nutkanie sa na to vykašľať, pretože tak divnú knihu sa mi nechce čítať, avšak na druhej strane sa mi chce do toho pustiť iba z toho dôvodu, aby som sa uistil v tom, že Kepler je vlastne skvelý spisovateľ a niekto iba nevyužil šancu na spracovanie filmu.

Hypnotizér je v prvom rade príliš dlhý, je rozvláčny a niektoré naťahované scény vyvolávajú pocit bezmocnosti. Žiaľ, pomyselné nožnice vo švédskej strižne nepracovali príliš dostatočne na to, aby ten film nenudil. Má vskutku dve hodiny a prstom by som presne ukázal na scény, ktoré by mohli ísť von a film by to oživilo. Potom je tu herecké obsadenie. Z knižnej predlohy si moja fantázia vymodelovala inšpektora Joonu Linnu úplne inak, než ho stvárňuje Tobias Zilliacus. Ku všetkej úcte, Joona Lina je vyšetrovateľ, má skúsenosti a niečo odžité. Tobias má 42 rokov a v tejto úlohe pôsobí jednoducho nepresvedčivo.

Doslova mávnutím ruky ho prekonali charizmatický Mikael Persbrandt v úlohe hypnotizéra a Lena Olin v úlohe jeho manželky. Tá to zahrala tak, že divák ju počas tých dvoch hodín znenávidí ako ženu i ako matku, aby ho v závere strhla zo sebou a v podstate ju ľutoval a postavil sa na jej stranu.

Problém tu mám scenárista Paolo Vacirca, ktorý chcel byť rovnako opisný, ako autor románu. Avšak počas dvoch hodín sa to príliš nedá, čo má za následok pomalé plynutie, predvídateľnosť a občasnú stagnáciu. Priznávam, že na hlavného vinníka som si v duchu ukázal už v momente, keď sa prvý raz objavil na plátne a na konci filmu som sa iba uistil v tom, že som mal pravdu. Ten moment prezradenia prichádza v momentoch, keď sa na niektoré detaily kladie viditeľne väčší dôraz, ako iné. Niektoré veci zas na druhej strane ostávajú napísané nezrozumiteľne a divák nechápe ako sa ocitol na nejakom mieste, prípadne, ako sa niektorá vec vyriešila tak, ako sa vyriešila. Na záver však musím vyzdvihnúť excelentne napísanú a presvedčivo nakrútenú záverečnú scénu, ktorá sa naozaj vydarila. Navyše, ak ste niekedy boli v Štokholme, tak letecké zábery na túto metropolu nakrútené v zimnom období celkový dojem z príbehu umocňujú.

Záver je však nakoniec iba taký, že z môjho pohľadu je Hypnotizér žiaľ iba filmom, ktorý sa momentálne zviezol (aj na Slovensku) na úspechu severského krimi. Je to v konečnom dôsledku veľmi príjemná kriminálka, ktorá divákovi spríjemní hociktorý večer, ale nepochybne to nie je film, ku ktorému by ste sa chceli vracať ako k niektorým iným filmovým krimi klasikám. Aha, a už viem, tú knihu si určite prečítam.

Zaujímavosti:

Režisér Lasse Hallström bol nominovaný na Oscara v roku 1988 za film Môj život ako pes (Mitt liv som hund) a tiež v roku 1999 za Pravidlá muštárne (The Cider House Rules). Autor románu Hypnotizér Lars Kepler je vlastne preusonym autorskej dvojice, ktorú tvoria manželia Alexandra Coelho Ahndorilová a Alexander Ahndoril. Na svojom konte majú okrem Hypnotizéra i román Zmluva podľa Paganiniho a skvelý príbeh Svedkyňa ohňa.

Réžia: Lasse Hallström
Hrajú: Mikael Persbrandt, Lena Olin, Tobias Zilliacus

Premiéra: 23. máj 2013