Dnes je 18. októbra 2018, meniny má a zajtra

Indiana Jones a kráľovstvo krištáľovej lebky

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 17.06.2008

Devätnásť rokov čakania sa skončilo.

Devätnásť rokov čakania sa skončilo. Jedna z najslávnejších postáv filmovej histórie sa vracia na strieborné plátno. V sprievode typických fanfár Johna Williamsa v charakteristickom klobúku a s bičom, čoby nepostrádateľnou zbraňou - Indiana Jones. Univerzitný profesor a muž, ktorý objavil legendárnu Archu, zachránil posvätné Sankarove kamene a našiel Svätý grál. V novom dobrodružstve bude pátrať po ďalšej slávnej relikvii – záhadnej Krištáľovej lebke.

O ďalšom pokračovaní populárnej archeologickej série sa začalo hovoriť už vo chvíli, keď Indiana Jones zmizol spolu so svojím otcom v žiari zapadajúceho slnka na konci Poslednej krížovej výpravy. Nieže by slávny trojlístok tvorený režisérom Stevenom Spielgergom, producentom Georgom Lucasom a hercom Harrisonom Fordom nemal chuť pokračovať. Zásadnou prekážkou sa stal scenár. Napriek tomu, že sa oň pokúsil rad uznávaných autorov, úspešný bol až David Koepp (Vojna svetov, Spider - Man).

Príbeh sa odohráva symbolicky presne 19 rokov po Poslednej krížovej výprave, v dobe rodiacej sa Studenej vojny. Indiana Jones je v ňom profesorom archeológie na prahu penzie, ktorý si napriek búrlivej minulosti zo všetkého najviac užíva kľud a nebezpečne sa začína podobať svojmu otcovi. Staré inštinkty sa v ňom prebudia vo chvíli, keď sa objavia stopy vedúce k legendárnej Krištáľovej lebke a hlavne informácie, že po tomto údajne mocnom artefakte prahnú sovietski agenti. Indy preto strasie únavu a vydá sa na ďalšiu mimoriadne dobrodružnú cestu, ktorá ho zavedie až do vnútra peruánskej džungle, v ktorej sa má táto vzácna relikvia ukrývať. Jeho úhlavným nepriateľom bude tento raz všetkého schopná ruská agentka Irina Spalko(Cate Blanchett), sprevádzaná armádou hrdlorezov. Ani Indy nie je na svoju výpravu sám. Na jeho strane stojí spriaznený dobrodruh Mac (Ray Winston), ktorý má však tendenciu každú chvíľu ho podraziť, ďalej napomádovaný frajer Mutt Williams (Shia LaBeouf), ktorý si permanentne uťahuje z jeho veku, a jeho prvá a zrejme životná láska Marion (Karen Allen).

Zaujímavosti:
• Natalie Portan si mala zahrať úlohy dcéry Indiana Jonesa, táto postava sa však nakoniec vo filme vôbec nevyskytuje,
• Calista Flockhart si mala zahrať jednu z hlavných úloh,
• najakčnejšie scény filmu sa nakrúcali na Havajských ostrovoch,
• v tejto časti filmu si už nezahral Pat Roach. Zomrel v roku 2004 a doteraz si zahral v každej časti Indiana Jonesa a vždy inú úlohu,
• scenár filmu bol hotový už v roku 2003, vtedy ho však Spielberg kvôli niektorej zápletke odmietol a vrátil sa k nemu takmer až po roku,
• napriek vymoženostiam techniky sa aj tento diel nakrúcal tak, ako jeho predchodcovia – viac kaskadérov, menej kúziel techniky,
• počas nakrúcania hlavný hrdina oslavoval 65-te narodeniny, štáb mu pripravil nezabudnuteľnú oslavu,
• názov sa vyberal zo šiestich nápadov: Indiana Jones and the City of Gods, Indiana Jones and the Destroyer of Worlds, Indiana Jones and the Fourth Corner of the Earth, Indiana Jones and the Lost City of Gold i Indiana Jones and the Quest for the Covenant a ten, pod ktorým sa film uvádza v kinách,
• na filme pracovala stará osvedčená zostava tvorcov,
• ponuku na napísanie scenáru k filmu dostali aj M. Night Shyamalan a Tom Stoppard,
• úloh ruských vojakov sa zhostili skutoční Rusi,
• časť filmu sa nakrúcala na tajnej americkej vojenskej základni

Hodnotenie:
Iba málokto pravdepodobne očakával, že by pokračovanie Indiana Jonesa nenaplnilo kiná. Na tento film sa ľudia pôjdu pozrieť už iba zo zvedavosti. Oplatí sa to teda? Ak ste ešte za neuveriteľných devätnásť rokov nezabudli na typický humor, tak príznačný pre túto sériu, a dokážete sa odosobniť od toho, že ste o rovnaký počet rokov zostarli spolu s filmovými hrdinami, užijete si to. Minimálne z nostalgie. Však aj ja som si zaspomínal na to, ako som kvôli Dobyvateľom stratenej archy raz ušiel z domu a nahneval tak rodičov, že sa mi domáce väzenie predĺžilo o pár ďalších dní. Ale videl som film. Film, na ktorého pokračovanie som sa tešil aj v roku 2008 a dostal som od neho úplne všetko, čo som očakával. Napätie, mystiku, vtip, skvelé herecké výkony a počítačovú animáciu hodnú tohto storočia, ktorá však napriek svojim možnostiam nijako nenarušila časové vnímanie obdobia, v ktorom sa dej filmu odohráva.

Treba však tiež skonštatovať, že vo finále celého filmu vás určite prekvapí jasný dôkaz o scenáristovi, ktorého rukopis je tak jasný, a ktorý si z Indiana Jonesa akosi nepriamo urobil predvoj svojej Vojny svetov. To však pochopíte až po vzhliadnutí filmu, nebudem to prezrádzať. Napriek tomuto nedostatku sa však dvojici Spielberg – Lucas podarilo pre diváka pripraviť napínavé dvojhodinové predstavenie, ktoré má spád, nenudí, a ktorému, napodiv všetkým herecky ani zďaleka nedominuje starý dobrý Harison Ford, ale úžasná Cate Blanchett v úlohe ruskej agentky, ktorá svojim hereckým výkonom a neopísateľným ruským prízvukom schovala všetkých do vrecka už v druhej minúte filmu a dokázala ho kormidlovať celé nasledujúce dve hodiny.

Ak ešte niečo odporučiť, tak bezpochyby ešte scénu s mravcami, ktorú by ste si mali jednoznačne vychutnať na veľkom plátne. Určite vás strhne do víru deja. A ak sa teraz niekto pýta, či to na veľkofilm roku nie je príliš málo, tak odpoveď je jednoznačná nie je. Napriek menším faktickým nedostatkom, o ktorých sa už diskutovali v tlači, ide predsa len o legendu filmového plátna, ktorá len tak ľahko nezovšednie.

Distribučné informácie: akčný, USA, 2008, 123. minút
Pôvodný názov: Indiana Jones And the Kingdom Of The Crystal Skull
Premiéra: 22. mája 2008