Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Izba 1408

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 30.10.2007

John Cusack a Samuel L. Jackson v hlavných úlohách filmu natočeného podľa poviedky majstra napätia Stephena Kinga.
Izba 1408

John Cusack a Samuel L. Jackson v hlavných úlohách filmu natočeného podľa poviedky majstra napätia Stephena Kinga. Mike Enslin (John Cusack) je autorom množstva bestsellerov, v ktorých vyvracia najznámejšie paranormálne javy. Každej jeho knihe predchádza dôkladné pátranie. Po rokoch práce nemá Enslin v rukách jediný dôkaz o živote - po živote. Témou jeho novej knihy sú legendárne miesta, kde došlo k nevysvetleným tragédiám. Jedným z nich je záhadná izba číslo 1408 v hoteli Dolphin, kde sa Enslin ubytuje navzdory varovania hotelového managera (Samuel L. Jackson). Je prvým človekom po mnohých rokoch, ktorý sa odvážil stráviť noc v izbe 1408. Predchádzajúci hostia tam nevydržali nažive ani hodinu. Cesta k ďalšiemu bestselleru vedie peklom.

Stephen King:
Narodil sa ako druhý syn Donalda a Nelly Ruth Pillsbury Kingovcov. Po rozchode rodičov ho spolu s jeho starším bratom Davidom vychovávala matka. Časť detstva strávil vo Fort Wayne v Indiane a v Stratforde (Connecticut). Keď mal jedenásť, presťahovali sa naspäť do štátu Maine, konkrétne do Durhamu. Tu dokončil aj základnú školu. V štúdiu pokračoval na Lisbon Fall High School, ktorú končil v roku 1966, následne na University of Maine v Orono, ktorú končil v roku 1970 odborom angličtina a tvorivé písanie. Chvíľu bol bez stáleho zamestnania, privyrábal si písaním poviedok do pánskych časopisov a výpomocou v miestnej práčovni. V roku 1971 nastúpil na miesto učiteľa na strednej škole v Hampdene. V tom istom roku si zobral za ženu Tabithu Spruce, s ktorou žije dodnes. Majú spolu tri deti: Naomi Rachel, Joa Hilla a Owena Phillipa. V súčasnosti bývajú v Bangore (štát Maine). Svoju prvú skúsenosť s písaním získal v novinách svojho brata, ktorý mu uverejňoval články o vtedajších televíznych show. Jeho prvé beletristické pokusy boli zo žánru sci-fi (Votrelci z hviezd - The Star Invaders), vydával ich na vlastné náklady. K hororu pričuchol v roku 1959, keď našiel na povale tetinho domu krabice s výtlačkami Lovecrafta, Roberta Blocha a Jacka Finneyho. Prvý honorár dostal v roku 1967 za poviedku Sklenená podlaha (The Glass Floor), uverejnenú v časopise Startling Misery. 12. mája 1973 konečne dosiahol komerčný úspech, práva na jeho prvú knihu Carrie (ktorú údajne Tabitha vytiahla z odpadkového koša) kúpilo vydavateľstvo Doubleday za 400 000 dolárov. Experimentoval s vydávaním knihy na pokračovanie cez internet (Rastlina - The Plant). Ale projekt nemal veľký úspech, tak ho ukončil. V roku 1999 mal tažkú haváriu - zrazilo ho auto. V súčasnosti dokončuje fantasy ságu Temná veža (The Dark Tower) a šíria sa reči o tom, že jej dokončením by ukončil aj svoju spisovateľskú kariéru. (podľa wikipedia)

Hodnotenie:
Každý žáner má svojho kráľa a dá sa povedať, že kráľom hororu, či aspoň strhujúcich momentov, je spisovateľ Stephen King. Výsadou tohto pána je, nevyvolávať strach u diváka, či čitateľa, brutálnymi scénami plnými krvi, násilia a uťatých údov, ale vplývať na jeho vnímanie psychicky, a čo sa týka filmov, tak najlepšie zvukom. Vo filmových adaptáciách Kingových románov a poviedok je totiž minimálne množstvo krvi (ak nejaká vôbec je), ale o drámu a strach v nich nie je núdza.

Inak tomu nie je ani v prípade najnovšieho filmu 1408. Nedovolím si hodnotiť, nakoľko sa autori filmu pridržiavali Kingovej poviedky, avšak po vzhliadnutí projekcie viem, že dokázali diváka minimálne na hodinu a pol strhnúť do chladivého napätia, pri ktorom sa vám už ani nechce vstať z kresla a ísť si zapáliť cigaretu, hoci vaše podvedomie si veľmi nutne žiada a potrebuje ju.

Film samotný je zhruba o pätnásť minút dlhší, avšak príliš rozvláčný a nič nevypovedajúci začiatok je mierne zbytočný a v momente, keď pochopíte, že ten pán, ktorý sa ubytováva v hotelových izbách, v ktorých sa vraj deje nadprirodzeno, je vlastne spisovateľ, ktorý hľadá námet na svoju knihu (a bude to čoskoro), môžete si odbehnúť kúpiť pukance. Presne v momente, keď si John Cusack niečo poznačí na najzaujímavejšiu pohľadnicu z kopy tuctovej pošty, ktorá ho smeruje do izby 1408 istého newyorského hotela. Potom prichádzajú na rad také tie nepotrebné momenty, keď sa snaží objednať si spomínanú izbu, no v hoteli mu nemienia vyhovieť, rieši to za neho právnik a dozviete sa, že sa napriek rozvodu vracia do mesta, kde stále žije jeho bývalá žena.

Ak budete mať šťastie na malý rad pri pukancoch, stihnete sa vrátiť práve v momente, keď Cusack, či jeho filmová úloha Mike Enslin, práve vchádza do mestského hotela a začína debata s hotelovým manažérom, ktorého stvárnil Samuel L. Jackson, ktorý má síce vo filme iba trochu väčší štek, avšak hrá ho bravúrne. Ich debata vedie k tomu, že Enslin by nemal ísť do izby 1408, ale on, tvrdohlavec jeden, tam predsa odchádza, aj s fľašou drahej pálenky. Na štrnástom poschodí, v izbe, kde svoju smrť našli desiatky ľudí, sa ocitá spisovateľ, ktorý rád holduje alkoholu, rád si uťahuje zo sveta, z ľudí veľmi ochotne robí idiotov a sám má pocit, že je pánom sveta.

Ibaže tie mlyny naozaj melú pomaly, no isto a zlo si každého nájde, zvlášť, ak ho sám pôsobí niekomu inému. A presne o tom je 1408-ka, v ktorej sa odrazu začnú diať nadprirodzené veci, zjavenia a zmeny, ktoré vyrážajú dych, nechávajú diváka v napätí, nedajú poriadne vydýchnuť a hlavnému hrdinovi vo filme predostierajú poriadnu príučku. Či to bol v konečnom dôsledku plán Boží, alebo skutočná realita, to už musíte zhodnotiť v kine. Oplatí sa.

Premiéra: 1. novembra 2007