Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Jana Eyrová - inšpiratívna klasika

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 30.10.2011

Ak milujete filmové spracovania literárnych klasík, neprehliadnite, že do kín prišla Jana Eyrová a aj v roku 2011 stojí jednoznačne za pozornosť.
Jana Eyrová -	inšpiratívna klasika

Jane osirela ako malé dievčatko a ujala sa jej teta, pani Reedová (Sally Hawkins), ktorá s ňou zaobchádzala ako s handrou. Keď mala desať, vyhodila ju z domu. Ďalšie kroky Jane viedli do charitnej školy v Lowood, kde sa k nej nesprávali omnoho lepšie. Ale i tak mala táto etapa života dve výhody, chytrá Jane tu získala dobré vzdelanie a navyše prvý raz v živote našla spriaznenú dušu v podobe kamarátky Helen Burnsovej (Freya Park). Jej nevyliečiteľná choroba donúti Jane spáliť mosty a vydať sa z relatívneho bezpečia internátnej školy v ústrety neistému osudu.

Zhodou okolností sa ocitne na odľahlom panstve Thornfield, ktorému pevnou rukou vládne pán Rochester (Michael Fassbender).Tu získa prácu guvernantky dievčatka, ktoré má pán Rochester v opatrovníctve. Skromná a inteligentná Jane sa stane obľúbenkyňou gazdinej, pani Fairfaxovej (Judi Dench) a napodiv aj samotného pána domu, ktorý v nej nájde spriaznenú dušu. Bohužiaľ ani na Thornfielde jej šťastie nepokvitne, môžu za to zdanlivo nevysvetliteľné a dosť strašidelné úkazy, ku ktorým tu dochádza a tiež čím ďalej temnejšie Rochesterove nálady. Desivá noc, po ktorej už nič nebude ako predtým, ju donúti k ďalšiemu úteku. Tuší však, že Thornfield neopúšťa navždy. Príťažlivosť jeho majiteľa je magická a city, ktoré sa v Jane prebudili, sú silnejšie než jeho temná povaha.
Trailer k filmu Jana Eyrová

Keby sa mi chcelo pátrať, určite by som našiel nemalé číslo, ktoré by zodpovedalo spracovaniam tejto literárnej klasiky. Jana Eyrová sa na strieborné plátno vracia aj v roku 2011 a napriek tomu, že filmový svet už dávno nie je klasikou, ale skôr otrokom digitálnych vymožeností, súčasné spracovanie Jany Eyrovej nestratilo nič na svojej historickej nonšalantnosti a nádherných scenériách britských samôt, miest, ktorých kolorit zaváňa skôr tajomným strachom s príchuťou záhadných legiend, ktoré sa večným prerozprávaním stávajú takmer reálnymi.

Na príbehu, ktorý je veľmi dobre známy sa toho príliš veľa zmeniť nedá. Ak sa vyberiete do kina na Janu Eyrovú, je jasné, že viete, do čoho idete. Kto pozná literárnu predlohu, porovnáva film vs. kniha. Potom sú tí, ktorí vedia o čo ide, ale knihu nikdy nečítali, neporovnávajú spracovanie, ale čakajú skôr na herecké výkony. Režisér Cary Fukunaga mal veľmi šťastnú ruku pri výbere filmových postáv. Mia Wasikowska exceluje, je nesmierne charizmatická (čo dokázala aj ako Alenka v ríši divov) a dokonale necháva vyniknúť charakteru svojej postavy.

Michael Fassbender je síce výborný, ale akoby nechával svoju postavu príliš chladnú. Aj v momente, keď gradujú jeho city som mal pocit, akoby jeho emočné vyvrcholenie zastalo niekde pri sedemdesiatich zo sto stupňov. Rochester v jeho podaní je najpresvedčivejší v úplnom závere filmu, ktorý je však príliš krátky na to, aby si ho divák naplno vychutnal. No a potom je tu kráľovná britskej klasiky Judi Dench v úlohe starej pani Fairfaxovej a v jej prípade zas ide o herecký koncert, ktorým ukočíruje celý film. Je famózna, ako ostatne v každej zo svojich úloh a aj keby sa náhodou súčasné spracovanie Jany Eyrovej nevydarilo (čo našťastie nie je pravda), legenda Judi by z tohto filmu urobila jednoducho skvost.

Réžia: Cary Fukunaga
Hrajú: Mia Wasikowska, Michael Fassbender, Jamie Bell, Judi Dench

Premiéra: 20. október 2011