Dnes je 19. novembra 2017, meniny má a zajtra

Kajínek

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 18.08.2010

Po viac, ako štyroch rokoch od začiatku nakrúcania, prichádza do kín filmový príbeh Kajínek.
Kajínek

Po viac, ako štyroch rokoch od začiatku nakrúcania, prichádza do kín filmový príbeh Kajínek. Český thriller je založený na jednom z najznámejších kriminálnych a justičných prípadov v Českej republike. Film Kajínek nie je obhajobou, či súdom ani prísnou rekonštrukciou prípadu. Film Kajínek je silným príbehom najznámejšieho českého väzňa, príbehom dvojnásobnej vraždy, príbehom obhájkyne, ktorá hľadá nové dôkazy pre obnovu procesu, príbehom podsvetia a jeho prerastania do štátnej správy, ale aj príbehom manipulácie. S využitím umeleckej licencie odráža film Kajínek pohľad tvorcov na to, ako sa celý príbeh mohol podľa dostupných informácií odohrať. Aj keď ide o hraný film, snažil sa režisér Petr Jákl o maximálnu autentickosť. Štáb napríklad strávil 3 nakrúcacie dni priamo vo väzenskej pevnosti Mírov, vo filme sa objaví presne to okno, ktorým Jiří Kajínek utiekol.

Je reálne okno, ktorým Kajínek utiekol naozaj dostatočným ťahákom? Nie je? Ťahákom je relatívne veľmi silný ľudský príbeh, ktorý svojho času opantal celé Československo a následne celú Českú republiku. To Keď Kajínek ušiel z najstráženejšej českej väznice. Vtedy sa však informácie o ňom dostávali na Slovensko iba sporadicky, prostredníctvom červeného bulváru, ktorý ich prepisoval od svojich českých sestier. Pre väčšinu Slovákov sa preto Kajínek už dávno vytratil z hláv a pre našinca to jednoznačne už nie je ten „hrdina“, akým je pre Čechov. Napriek tomu, bublina, ktorá sa nakrúcaním a uvedením tohto filmu nadula, zasiahla určite aj nášho diváka. Je však iba na jeho škodu, že v podstate spľasla už v prvých minútach filmu.

Kajínek celkom pochopiteľne trhá rekordy v českých kinách. Tá téma je k tomu predurčená. Film je to však (mierne povedané) dosť nevydarený. Rozpačitý úvod sa snaží rekonštruovať udalosti v štáte po revolučnej amnestii Václava Havla krátko pre nežnej revolúcii, ukazuje, aký bodrel nastal vo vtedajšom spoločnom štáte, ako sa k moci dostali podvratné živly a mafia a následne diváka privádza k vražde partie Rómov, z ktorých dvaja zomierajú ranou istoty a tretí akoby náhodou prežíva. Kto strieľal je pre diváka samozrejme tajomstvom, pretože práve od tohto momentu sa začína odvíjať Kajínkov príbeh. Ten je obvinený z dvojnásobnej vraždy a pokusu o vraždu ďalšiu.

Následne prichádza veľmi chabá rekonštrukcia celého prípadu, ktorá sa spolu s novou obhájkyňou (Tatiana Vilhelmová) snaží obnoviť proces a ani len netuší, že sa zvíja v klbku jedovatých zmijí, ktoré sa jej obkrúcajú okolo celého tela a napriek úsmevom podpory sa snažia všemožne zabrániť obnoveniu procesu. Pozerám na hodiny, mám pocit, že to už musí končiť. Bohužiaľ, prešla iba hodina.

Konečne prichádza na rad dramatický Kajínkov útek, jeho ukrývanie, „úspešné nájdenie“, obhájkyňa si uvedomí, aká bola sprostá, otvorí oči a s vervou sa pustí do prípadu. Dráma končí, príbeh pokračuje, za unikátneho spevu Lucie Bílej, ktorý je najsilnejším momentom celého filmu sa divák dozvedá, že Kajínek je stále vo väzení a mnoho ľudí sa snaží o obnovu procesu, no napriek intervenciám bežných ľudí, i ľudí na vysokých postoch sa k tomu nikto nemá.

A? Pointa? Zmysel? Je naozaj Kajínek tak nebezpečný pre podsvetie a vysokopostavených ľudí, že musí ostať vo väzení, aj napriek tomu, že možno naozaj s vraždami nemá nič spoločné. Alebo je Kejínek iba fantastická mediálna korisť, autor vyfabulovaného príbehu, ktorý nemá nič spoločného s realitou, avšak národ mu na to bez problémov skočil?

Nechcem sa tým zaoberať. Film vykresľuje Kajínka ako obeť doby. Jedine on, tam niekde vo väzení vie, aká je skutočnosť. Autorom filmu išlo najmä o to, ukázať pozadie celého filmu. Aj keď po jeho vzhliadnutí mám skôr pocit, že im išlo skôr o slávu zo zaručene bombastickej témy.

Nakrútiť totiž za štyri roky takéhoto Kajínka je na zamyslenie. Bol to film, na ktorý som sa veľmi tešil, aj preto, že som boom okolo Kajínka dosť intenzívne a so záujmom v českých médiách sledoval. Ostala z toho dvojhodinová ukážka toho, ako možno vo filme uplatniť skrytú reklamu a mrhať hereckým talentom.

Doteraz vždy veľmi charakteristická Tatiana Vilhelmová je hádam najväčším sklamaním filmu, pretože hoci hrala jednu z najdôležitejších úloh, absolútne sa do nej nedokázala vžiť, Deana Horváthová – Jakubisková síce opustila režijnú taktovku svojho manžela, ale svoje inak fakt dobré herecké umenie nechala doma Jurajovi, pretože v úlohe skorumpovanej sudkyne nezažiarila. Václav „Noid“ Bárta je nielen autorom filmovej hudby, ale si aj zahral Kajínkovho spoluväzňa (a mal s ním viac spoločného), problém je v tom, že hoci Noid možno prekvapil hudbou, ako herec je veľmi zlý, navyše sa nevie vyjadrovať a vôbec mu nebolo rozumieť.

Ale samozrejme prichádzajú aj príjemné momenty. Konstantin Lavroněnko v hlavnej úlohe exceluje. Je to muž s charakterovými črtami a hlavne vie hrať. Bol presvedčivý, problém bol inde a to v tom, že za mrežami príliš veľa príležitostí predviesť sa nedostal. V jednej z úloh sa predstavil aj poľský herec Boguslaw Linda. Tak isto nedostal príliš veľký priestor na svoju realizáciu a úprimne sa priznám, že sa divím, že jeden z najlepších a najžiadanejších poľských hercov do toho vôbec išiel. No a celkom na záver si neodpustím herecký koncert Vladimíra Dlouhého, ktorý sa premiéry filmu nedožil, ale na plátne jednoducho exceloval. Úloha vysokopostaveného hajzlíka, ktorý vplyvne vystupuje na verejnosti, no na druhej strane úzko spolupracuje s podsvetím, si ho naozaj našla a on sa našiel v nej. Napriek tomu, že sa už na jeho výzore odrazila choroba, Vladimír hral naplno a jeho výkon je jednoznačne najlepším výkonom celého filmu.

A film ako celok? Keby z toho bol hodinový dokument, tak by to bolo fajn. Dve hodiny, pričom tá prvá hodina je absolútne nudná a minimálne polovica sa z nej dala vystrihať, je na Kajínka príliš. Rozmýšľam, kde som sa prvý raz stretol s menom Petr Jákl. Tento veľký chlap a naozaj profesionál džude a iných športoch sebeobrany sa zrazu zjavil medzi hviezdičkami českého šoubiznisu, písalo sa o ňom ako kaskadérovi a dablérovi, strihol si však aj úlohu v Jakubiskovom filme Báthory a zahral si malú rolu aj v Kajínkovi, ale aj v amerických trhákoch xXx, Česká spojka, či Votrelec & Predátor. Kajínka však priviedol na svet. Teda toho filmového. A venoval mu šesť rokov svojho života a dostatok odvahy na to, aby film režíroval, vyskladal ho a konečne priviedol do kín. Je to ale dosť? Choďte sa pozrieť a urobte si vlastný úsudok. Ja som, bohužiaľ, napriek očakávaniam, veľmi sklamaný.

Réžia: Petr Jákl ml.
Hrajú: Vladimír Dlouhý, Michal Dlouhý, Tatiana Vilhelmová, Konstantin Lavroněnko, Deana Horváthová – Jakubisková, Boguslaw Linda
Distribuuje: Palace Pictures