Dnes je 25. marca 2019, meniny má a zajtra

Koža, v ktorej žijem

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 13.09.2011

Spojenie Almodóvar a Banderas prinieslo opäť svoje, už niekoľkokrát dokonale vyšľachtené ovocie.
Koža, v ktorej žijem

Dvanásť rokov po smrti manželky, ktorá zahynula pri výbuchu auta, sa renomovanému plastickému chirurgovi Robertovi Ledgardovi (Antonio Banderas) podarilo vyvinúť odolný typ kože, ktorý by bol jeho manželku zachránil. Šarmantný muž posadnutý ideou, ktorá siaha za hranice bioetiky, sa nenechá odradiť ani v okamihu, kedy sa rozhodne svoj vynález testovať. „Tvár nás definuje“, hovorí jeho hrdina, i keď sám za tou svojou skrýva temné myšlienky. V príbehu, v ktorom hrá hlavnú úlohu chladne vykalkulovaná a precízne uskutočnená pomsta. Almodóvar za scenáristickej pomoci brata Agustina suverénne kombinuje časové roviny, medzi ktorými rozpína témy ako vášeň, telesnosť a pohlavná identita. Jeho devätnásty film je opäť sofistikovanou poctou filmu, tento raz Hitchcockovi, Buneulovi či hororu Georgesa Franjua Oči bez tváre. V thrileri s prvkami melodrámy, natočenom voľne podľa románu Tarantula (Mygale) Thierryho Jonqueta, sa po viac ako dvadsiatich rokoch zišli ku spolupráci Pedro Almodóvar a jeho dávny obľúbenec Antonio Banderas.
Trailer k novinke Koža, v ktorej žijem.

Áno, som Almodóvar pozitív a obrovským zážitkom pre mňa bolo, keď som v marci tohto roku navštívil miesta, kde sídli jeho filmová spoločnosť. Očakávania na jeho devätnásty film boli pre mňa o to intenzívnejšie. Priznávam tiež, že prvých štyridsať minút filmu som sedel v kine ako na ihlách a mal som pocit, že Pedro senilnie. Príbeh sa rozbiehal iba veľmi pozvoľna a mal som pocit, že maestro sa na starosť dal nahovoriť na idylický príbeh o láske, ktorá privádza k šialenstvu, ktoré však akosi stále chýbalo. V okamihu, keď sa však Almodóvar začína hrať s dejovými líniami a grandiózne finále, ktoré v podstate divák sleduje hneď od začiatku začína naberať na obrátkach, dostáva film úplne iný rozmer. Pedro Almodóvar je zjavne v najlepšej kondícii a ani vo filme Koža, v ktorej žijem nenechal nič dlžný svojmu povestnému sarkazmu, otvorenosti a v neposlednom rade aj šokujúcej úchylnosti, ktorou sa tak preslávil. Je mi veľmi ľúto, že nemôžem ani len naznačiť, akým smerom sa film uberá v druhej polovici, ale môžem povedať, že od istého momentu divák začne lapať po dychu a má čo robiť, aby prijal všetky zvraty a šokujúce momenty, ktoré so sebou prináša rozmotávajúce sa klbko príbehu. Okrem toho, že spojenie Almodóvar a Banderas prinieslo opäť svoje, už niekoľkokrát dokonale vyšľachtené ovocie netreba pochybovať, tak táto odroda, ktorú navyše overil čas je bez pochýb veľmi silný ročník. Po boku veľkého herca však excelujú aj všetci herci, ktorí by mu pri „obyčajnom“ filme museli chtiac – nechtiac iba sekundovať. Almodóvarov výber bol už po devätnásty raz strelou do stredu terča a vďaka tomu, že si do svojho príbehu vybral artistov, ktorí dokonale dokázali precítiť a stvárniť charaktery jednotlivých postáv, je Koža, v ktorej žijem bezchybným filmom, ktorý jednoducho treba vidieť. Je to z môjho pohľadu rovnako povinné, ako čítanie na základnej škole.

Žáner: dráma, Španielsko, 2011, 118. minút
Scenár a réžia: Pedro Almodóvar
Hrajú: Antonio Banderas, Elena Anaya, Blanca Suárez