Dnes je 12. apríla 2021, meniny má a zajtra

Lidice

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 23.08.2011

Lidice sú film, ktorý tú chýbal, ktorý diváka priláka do kín a tiež film, ktorý v ňom vyvolá nezabudnuteľné emócie.
Lidice

Tvorcovia nejdú cestou klasického vojnového filmu, tragédiu chcú priblížiť cez medziľudské vzťahy, a to najmä lásku, ktorá stojí na počiatku celého príbehu. Nie každý vie, že udalosť, ktorá otriasla celým svetom, začala ako príbeh obyčajného sukničkára. Václav Fiala sa zamiluje do Aničky zo Sudetov, doma ho však čaká tehotná žena. List, v ktorom Aničku lživo informuje, že „niečo“ podnikol a musí odísť do ústrania, poslúži krátko po atentáte na Reinharda Heydricha ako zámienka k vyhladeniu Lidíc. Skutočnou udalosťou je inšpirovaný tiež príbeh druhého hrdinu Františka Šímu, ktorý nešťastnou náhodou pri opileckej bitke zabije svojho syna. Vyhladenie Lidíc teda prežije nič netušiac vo väzení a po vojne sa vracia domov, kde ho čaká holá pláň. Stane sa tak paradoxne jediným lidickým mužom, ktorý prežil túto tragédiu, aj keď s pečaťou vraha. V období tragického konca,v júni 1942, mali Lidice za sebou viac ako šesťstoročné dejiny. Nacisti chladnokrvne popravili všetkých lidických mužov, a ženy a deti odpravili do koncentračného tábora, niektoré deti dali na prevýchovu. Celková bilancia - 192 popravených mužov, 58 žien zomrelo v koncentračných táboroch a 88 detí bolo poslaných do plynu. Obec Lidice bola vymazaná z máp a zrovnaná so zemou.
Trailer k filmu Lidice

Ak sa vyberiete do kina na Lidice, musíte tam ísť s vedomím, že naozaj nejdete na klasický vojnový film. Pretože ak by ste očakávali československý „Schindlerov zoznam“ (to bol iba príklad vojnového filmu), budete asi zrejme sklamaní a fakt, že vojnový film začína silnou milostnou scénou by vás mohol hneď na začiatku absolútne znechutiť a odvrátiť vašu pozornosť od toho najpodstatnejšieho – od strašných dejín. Tvorcovia filmu však zámerne stavili na milostný príbeh, na ktorého pozadí sa odohrávajú všetky dramatické udalosti, ktoré v konečnom nechali tak strašný zápis v našej histórii. Ak sa ale dokážete stotožniť so zámerom tvorcov, dočkáte sa silného emotívneho príbehu, ktorý napokon odhalí všetky zverstvá, ktoré sa diali v čase vojny. Nedokážem a ani nechcem pátrať po tom, nakoľko sú dve dejové linky, ktoré spájajú film naozaj skutočné, na to sú historici, ktorí musia vyjadriť svoj názor. Ak vypálenie Lidíc spôsobil jeden, v podstate nevinný list a Šíma bol naozaj jediným mužom, ktorý v nevedomosti vo väzení prežil túto drámu, tak je to strašné. Ak to bolo mierne komerčné prikrášlenie, je ho škoda. Niekde v polovici filmu som sa stotožnil s víziou tvorcov a ponoril som sa do dramatických dejín a dokázal som Lidice prijať tak, ako boli myslené. Ako fantastickú drámu vychádzajúcu zo skutočných a hrozných ľudských osudov, na pozadí dvoch relatívne nevinných príbehov.
Lidice
Záber z filmu Lidice.
zdroj: Internet

Lidice však so sebou prinášajú aj niekoľko ďalších poznatkov. V dvoch podstatných úlohách sa predstavujú dvaja slovenský herci a vďaka Lidiciam som si poopravil názor na Romana Luknára, ktorému som veľmi drukoval kvôli jeho neľahkému hereckému životu v Španielsku a následných relatívnych úspechoch. Keď sa nakoniec začal objavovať v slovenských mydlových operách, moje vzhliadanie k nemu prudko kleslo. V Lidiciach zahral fantasticky svoju silnú charakterovú postavu a bol presvedčivý. O to, že Zuzana Fialová vie hrať, netreba nikoho presviedčať. Jej výkon bol silný zážitok, aj keď na češtine by sa dalo ešte popracovať. A potom tu boli dva excelentné herecké výkony. Klasicky bezchybný Karel Roden a absolútne geniálna (a to je slabé slovo) Zuzana Bydžovská, ktorá za svoj výkon musí dostať Českého leva, ale rovno by som jej do rúk vrazil Oscara. Pred týmto výkonom naozaj dávam dole klobúk. K tomu si treba prirátať fantastickú pocitovú hudbu, ktorá nádherne lemuje príbeh a nemalé množstvo silných záberov (deti v transporte, Šímov návrat z väzenia, streľba na lidických mužov, ...) v ktorých sa tvorcom podarilo vyvolať silné emócie. Slzy roniace sa z očí divákov v prekvapivo zaplnenom kine sú jasným dôkazom toho, že Lidice sú film, ktorý tú chýbal, ktorý diváka priláka do kín a tiež film, ktorý v ňom vyvolá nezabudnuteľné emócie.

Réžia: Petr Nikolaev
Hrajú: Karel Roden, Zuzana Fialová, Zuzana Bydžovská, Onřej Novák, Adam Kubišta, Roman Luknár, Veronika Kubařová

Linky: Magic Box