Dnes je 23. septembra 2020, meniny má a zajtra

Lincoln - oscarovský favorit

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 24.01.2013

Film Lincoln Stevena Spielberga popisuje obdobie posledných štyroch mesiacov života najväčšieho amerického prezidenta Abrahama Lincolna.
Lincoln - oscarovský favorit

Film Lincoln Stevena Spielberga popisuje obdobie posledných štyroch mesiacov života najväčšieho amerického prezidenta Abrahama Lincolna. Odhaľuje najriskantnejšie a najodvážnejšie rozhodnutie amerického vodcu v čase, keď sa vyostruje otázka otroctva a krajinou zmieta vojna. Silná ľudská dráma sa odohráva na jej konci. Lincoln môže konflikt ukončiť, ale rozhodne sa hrať vyššiu politickú hru, ktorou je snaha zrušiť otroctvo. Sám sebe musí odpovedať, či za ňu stoja ďalšie premárnené životy. V ten hviezdny okamih dejín musí Lincoln využiť všetok talent, odvahu a morálnu silu. Musí učiniť rozhodnutie, vďaka ktorému sa stane legendou, no zároveň rozhodnutie, ktoré sa mu stane osudným.

Film vznikol podľa scenára nositeľa Pulitzerovej ceny Tonyho Kushnera, ďalšími kľúčovými hráčmi sú Steven Spielberg a predstaviteľ hlavnej úlohy Daniel Day-Lewis. Príbeh preniká k jadru Lincolnových posledných úspechov. Znázorňuje muža plného paradoxov: baviča a vážneho muža, hravého rozprávača a neľútostného politického hráča, prezieravého vodcu a zraniteľného otca, ktorý v najtemnejšej hodine svojho národa, keď si doba žiada od všetkých to najlepšie, prekoná všetky očakávania.
Lincoln - trailer

Rovný tucet nominácií na Oscara hovorí celkom jasne, kto je v prvom kole víťaz. Lincoln získal tento rok najviac nominácií na prestížne filmové ocenenie a očakáva sa, že úspech zožne hneď v niekoľkých z nich. Osobne tipujem tri – Steven Spielberg za najlepšiu réžiu, Daniel Day-Lewis za hlavnú mužskú úlohu a Tommy Lee Jones za vedľajšiu mužskú úlohu.

Pre Spielberga by to bola odmena za 13 rokov práce, ktorú na filme odviedol. Presne v roku 1999, keď získal Oscara za film Zachráňte vojaka Ryana totiž rozbehol práce na Lincolnovi. Tie dobehli do finálne na sklonku minulého roku a to časove prepojenie možno nebude náhodné. Spielberg by si za réžiu Lincolna Oscara nepochybne zaslúžil.

Obidvaja páni, ktorých tipujem na víťazov sú na tom rovnako. Daniel Day-Lewis (pôvodne sa na hlavnú úlohu pripravoval Liam Neeson, z projektu však neskôr odstúpil) je v úlohe šestnásteho amerického prezidenta šokujúco dokonalý. Doslova vystrihnutý z fotografie, či starej bankovky. Lewis nepochybne veľa študoval o prezidentových spôsoboch, o jeho správaní, gestách, mimike, či „reči tela“ a to čo predvádza na plátne je jednoducho fascinujúce.

Rovnako excelentný je v úlohe Thaddeusa Stevensa aj Tommy Lee Jones, zvlášť jeho vystúpenie pred rozhodujúcim hlasovaním o zrušení otroctva sa z môjho pohľadu zapíše do dejín a mohlo by hercovi priniesť ďalšiu sošku.

Spielbergov Lincoln rozpráva príbeh najväčšieho amerického prezidenta, konkrétne posledné štyri mesiace jeho prezidentovania, pričom najviac sa sústreďuje na rozhodujúci január roku 1865, počas ktorého prebiehala veľká politická hra, ktorej dominovali dve témy – občianska vojna Sever proti Juhu a zrušenie otroctva. Zvlášť 13-ty dodatok Ústavy spôsobil rozruch v politických kruhoch a Lincoln si za jeho zvolenie razil naozaj svojskú cestu.

Práve túto časť života amerického prezidenta Abrahama Lincolna mapuje Spielbergov dva a pol hodinový film. K tomu, aby ste si ho dokonale vychutnali odporúčam naštudovať si aspoň základné fakty o prezidentovi Lincolnovi, ak ich nepoznáte. Potom je jednoduchšie porovnávať to, ako sa Spielbergovi podarilo priblížiť sa k historicky dostupným informáciám zo života prezidenta. Z môjho pohľadu mu to vyšlo veľmi dobre. Predpokladám, že americký divák, ktorému film približuje časť jeho dôležitých dejín bude nadšený (a aj z toho usudzujem, že Lincoln bude Oscarom kraľovať nielen v nomináciách), zvyšok sveta bude nadmieru spokojný. Steven Spielberg opäť raz dokázal, že v prípade jeho filmov sa je stále na čo tešiť.

Filmový soundtrack:

Autorom hudby k Lincolnovi je John Williams, stály spolupracovník Stevena Spielberga. Jeho prácu netreba nijako zvlášť predstavovať, jeho hudba znie v zásade pod všetkými najdôležitejšími filmami Stevena Spielberga. Práca uznávaného skladateľa ani tento raz neunikla pozornosti Filmovej Akadémie a Williamsova práca je jednou z dvanástich, ktoré Akadémia nominovala na Oscara. Keby som mohol tipovať, kto sošku nakoniec získa, Williamsa by som nezaškrtol, ale len z dôvodu silnej konkurencie. Williams v každom prípade odviedol veľmi dobrú prácu a pre film pripravil hudbu, ktorá ho nádherne dopĺňa. Filmový soundtrack vydáva vydavateľstvo Sony Music a na zhruba hodinovom albume je 17 trackov. Booklet je plný filmových fotografií, autorských informácií a Steven Spielberg pripísal i pár hrejivých slov.

Réžia: Steven Spielberg
Hrajú: Daniel Day-Lewis, Sally Field, David Strathairn, Joseph Gordon-Levitt, James Spader, Hal Holbrook, Tommy Lee Jones, John Hawkes

Premiéra: 24. január 2013