Dnes je 24. mája 2019, meniny má a zajtra

Marhuľový ostrov

Zdroj: © Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 19.04.2011

Vchádzajúc do kinosály, mal som pocit, že idem na silnú slovenskú romantiku, pri záverečných titulkoch som mal myslím otvorené ústa a bol som v šoku...
Marhuľový ostrov
Zdroj obrázku: neuvedený

Podmanivý príbeh ženy skúšanej životom, plný vášne, krutostí osudu a nespútanej lásky. Film odohrávajúci sa na južnom Slovensku, na samote ukrytej v marhuľových sadoch, vás vtiahne do víru vášní troch mužov k jednej osudovej žene a jej lásky k nim, so všetkými strasťami a radosťami, aké dokáže priniesť len život. Slnko, vôňa dozrievajúcich marhúľ a hľadanie vlastného šťastia si vás získajú v príbehu silnej ženy, ktorá miluje a túži byť milovaná... ako my všetci.
Marhuľový ostrov je jednoducho film, ktorému uveríte. Film, ktorý sa na nič nehrá, nič neprikrášľuje a hlavne sa zamotáva do vlastných pavučín, ako mnoho slovenských filmov.

Marhule v sadoch na južnom Slovensku stihli dozrieť štyrikrát od prvej klapky, až po tú poslednú. Marhuľový ostrov vznikal štyri roky, presnejšie taký dlhý čas prešiel odvtedy, kedy som vznik filmu ako takého zaregistroval po prvý raz. Dnes je už isté, že sa oplatilo čakať. Vchádzajúc do kinosály, mal som pocit, že idem na silnú slovenskú romantiku, pri záverečných titulkoch som mal myslím otvorené ústa a bol som v šoku z toho, aký zvrat z toho všetkého nakoniec nastal a čo všetko sa na plátne udialo.

Szidi Tobias v úlohe ženy z mesta, ktorá vďaka jednej letnej búrke zamiluje do muža z južného Slovenska, ktorý každý piatok vozí do mesta marhule na predaj. Každý piatok bol ich piatkom, aj keď len do času. Intenzívna láska zrazu skončila a zdalo sa, že jej je koniec, až kým Bábika v jednom autoservise neobjaví nákladiak, v ktorom prežila nejednu vášnivú chvíľu s vôňou marhúľ. Kúpou auta a cestou na samotu na juhu Slovenska hlavná hrdinka spúšťa sériu bizarných životných momentov, ktoré sú akoby nastaveným zrkadlom slovenskej spoločnosti.

To, čo sa následne deje, je už spleť často šokujúcich momentov, v ktorých sa môže spoznať nejedna žena, či nejeden muž. Marhuľový ostrov, nech ten názov znie akokoľvek romanticky je totiž surovým pohľadom na skutočný život. Na život bez prikrášlení, romantiky a nesplnených snov, ktoré každé ráno nechávame za dverami vlastných bytov, keď sa vrháme do reality, aby sme sa večer mali k čomu vrátiť. Marhuľový ostrov je surová skutočnosť ubiehajúca na pozadí veľkej, avšak boľavej a často veľmi dramatickej lásky.

Marhuľový ostrov je geniálny film. Vďaka tomu, že v ňom hrajú herci, ktorých nevidíte v každej televíznej mydlovej opere. Vďaka tomu, že Szidi Tobias je geniálna herečka, ktorá dokáže hravo zahrať úplne všetko a úplne všetko jej uveríte. Je úplne jedno, či ide o vtipný moment (áno, aj také sú a mojim favoritom je ten, keď sa herečka „obesí“ o šnúru na bielizeň – podľa mňa to bola náhoda, ktorú režisér napokon našťastie nechal vo filme), alebo dramatické chvíle, pri ktorých behá mráz po chrbte. Vďaka tomu, že Szidi vo filme asistujú rovnocenní a rovnako kvalitní parteri. Ale tiež vďaka dokonalému scenáru, výbornej kamere, skvelému strihu a výbornej muzike. Vďaka jedinečnému netradičnému spojeniu umenia s realitou. Marhuľový ostrov je jednoducho film, ktorému uveríte. Film, ktorý sa na nič nehrá, nič neprikrášľuje a hlavne sa zamotáva do vlastných pavučín, ako mnoho slovenských filmov. Autori mali jasnú víziu a išli za svojim cieľom. V Marhuľovom ostrove nie je nič navyše, nič tam nie je zbytočné. Nikto si neláme hlavu tým, že by mal divákovi dať vedieť, že sa dej posunul o niekoľko rokov dopredu. Všetko znázornené tak, aby to divák pochopil. Skvelá práca.

Marhuľový ostrov je film, na ktorý som sa tešil už vr oku 2007, dočkal som sa ho v roku 2011 a budem sa z neho tešiť ešte veľmi, veľmi dlho. Mimochodom, z môjho pohľadu je to druhý slovenský porevolučný film, ktorý má hlavu a pätu a na ktorý môžeme byť právom hrdí.

Réžia: Peter Bebjak
Námet a scenár: Peter Lipovský
Hrajú: Szidi Tobias, Attila Mokos, Peter Nádasdi, György Cserhalmi