Dnes je 17. augusta 2018, meniny má a zajtra

Milionár z chatrče

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 10.03.2009

Hlavný hrdina Jamal Malik (Dev Patel) je chlapec, ktorý sa narodil do sveta bez budúcnosti, do chudobného prostredia bombajských slumov (chatrčí).
Milionár z chatrče

Hlavný hrdina Jamal Malik (Dev Patel) je chlapec, ktorý sa narodil do sveta bez budúcnosti, do chudobného prostredia bombajských slumov (chatrčí). Teraz ale sedí v televíznom štúdiu oproti moderátorovi indickej verzie súťaže Chcete byť milionárom a čaká na poslednú otázku, ktorá ho delí od rozprávkovej výhry 20 miliónov indických rupií.

Ako sa mu to podarilo? Ako sa chlapec z ulice dokázal dostať k méte, po ktorej márne prahli chlapci z lepších rodín či vedátori s niekoľkými titulmi vo vrecku? Odpovede na tieto otázky bude z Jamala ťahať niekto omnoho nepríjemnejší než televízny moderátor. Pred poslednou otázkou totiž vyprší čas a Jamal má jeden deň na to, aby sa na ňu pripravil. Bohužiaľ mu túto prípravu strpčujú policajní vyšetrovatelia, ktorí ctia prezumpciu viny a snažia sa s použitím brutálnej sily od Jamala získať odpoveď na kľúčovú otázku: Akým podvodom sa dostal krôčik od rozprávkového bohatstva. Jamal rozpráva svoj zložitý životný príbeh, z ktorého strážcovia zákona pochopia, prečo vedel odpovede na všetky tie zákerné otázky, a predovšetkým, že dôvod účasti v slávnej televíznej súťaži môže byť omnoho ušľachtilejší než vidina kopy peňazí, napríklad snaha nájsť stratenú životnú lásku.

I keď film speje k predpokladanému finále, s triviálne jednoduchou otázkou v samotnom finále (čo môže pokaziť celkový dojem zo skvelého kina), nebol by to Danny Boyle, keby vás a hlavného hrdinu nechal z toho ľahko vykĺznuť. Skvelí indickí herci, neuveriteľný univerzálny príbeh a typické bollywoodske finále (naozaj typické), rovná sa, film roku. Pripravte sa na to, že Milionár z chatrče z vás vydoluje emócie, o ktorých ste možno ani nevedeli, že ich ešte máte.

Hodnotenie:
Priznajme si úprimne, koľkokrát sme zasadli pred televíznu obrazovku, keď sa tam rozbiehal povestný Milionár? Koľkokrát sme držali palce jednoduchým hráčom, či nepriali nafúkancom? A koľkokrát sme sa chceli posadiť do čarovného horúceho kresla? Možno aj miliónkrát a to sme len doma, na Slovensku. Čo potom v Indii, vo svete, kde chudoba je na prvom mieste rebríčka, potom dlho, dlho nič a až potom nastupuje chudoba v menšej miere. Pár vyvolených, ktorí si môžu dovoliť televízor a... Milionára.

Je až neuveriteľné, na čom všetkom dnes dokážu filmoví tvorcovia postaviť svoj dvojhodinový príbeh, ktorý ich krok za krokom privedie až na vrchol slávy, k najžiadanejším filmovým oceneniam. Keď Milionár z chatrče získal Zlatý Globus, stal sa (tak, ako každý rok), čiernym koňom na najhlavnejšiu filmovú cenu, na Oscara. Len málokto však tušil, že na slávnostnom večeri sa mu ujde hneď osem sošiek z desiatich nominovaných kategórií (snáď sú tie čísla presne, dosť sa o tom diskutovalo). Zatiaľ, čo ostatné oscarové filmy k nám zatiaľ nemajú namierenú cestu, Milionár z chatrče sa veľmi rýchlo objavil v ponuke jednej distribučnej spoločnosti a objavil sa aj v našich kinách. Vidieť ho, je doslova povinnou jazdou, pretože, ak sa o Milionárovi z chatrče hovorí, ako o filme roka, tak jednoznačne právom.

Dvojhodinový príbeh strhne diváka do deja od prvej po poslednú minútu a nenechá ho vydýchnuť. Cesta k rozprávkovej výhre ani náhodou nebola jednoduchá. Divák sa o jej strastiach dozvedá na základe položených otázok, ktoré mladému Jamalovi prichádzajú do cesty, tak akosi náhodne, tak, ako ich priniesol sám život. Strhujúci životný príbeh indického chlapca nikoho nenechá chladným. Príbeh postavený na televíznej súťaži, ktorá hýbe svetom. Tvorcovia filmu nakrútili Milionára z chatrče dokonca bez povolenia majiteľa licencie na túto súťaž, ťažko však predpokladať, že by si z toho majiteľ licencie robil ťažkú hlavu, ak sa mu následne dostane časť zo ziskov z filmu roka. Môžete k tomu prispieť svojou troškou. Milionár z chatrče je už v slovenských kinách a nielen, že sa ho oplatí vidieť, ten film jednoducho treba vidieť.

Distribučné informácie: dráma, GB/FR/India, 2008, 120. minút
Pôvodný názov: Slumdog Millionare
Slovenský názov: Milionár z chatrče