Dnes je 24. júla 2019, meniny má a zajtra

Miss Potter - nedeľná premiéra na HBO

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 29.06.2008

Beatrix Potterová má tridsať a žije so svojimi rodičmi.
Miss Potter - nedeľná premiéra na HBO

Beatrix Potterová má tridsať a žije so svojimi rodičmi. Nápadníkov odmieta a sníva o svojom svete maľovaných príbehov o zvieratkách. Napokon nájde vydavateľa, ktorý jej príbehom verí, zaľúbi sa do nich i do nej...

Zatiaľ čo jej knihy tešia mnohé generácie detí, svoj vlastný životný príbeh si Beatrix Potterová dlho starostlivo chránila. Miss Potter je čarovný príbeh lásky inšpirovaný životom a láskou svetoznámej spisovateľky Beatrix Potterovej.

Beatrix Potterová bola literárnym fenoménom začiatku 20. storočia. V dobe, kedy mali mladé slečny jej spoločenskej triedy v pláne dobre sa vydať, Beatrix sa stala ikonickou postavou. Vytvorila sériu kníh a postáv, ktoré sú rovnako obľúbené dnes ako pred sto rokmi, a ktoré sa od svojho vydania nikdy neprestali predávať. Beatrix bola nadanou maliarkou a jej botanické kresby využila spoločnosť Royal Horticultural Society v Kew Gardens (kresby im predala pod mužským pseudonymom). Okrem toho skúpila v Lake District obrovské pozemky, ktoré prenechala organizácii National Trust, a zachovala tak túto panenskú prírodu pre budúce generácie.

To je jej odkaz, to je jej príbeh…

Beatrix Potterová (1866 – 1943)
Beatrix Potterová sa narodila v roku 1866 v Bolton Gardens v Kensingtone v na tú dobu pokojnej a zelenej štvrti Londýna. Jej rodičia pochádzali z bohatých rodín, z novej „strednej“ vrstvy, ktorá získala svoj majetok počas priemyselnej revolúcie. Jej otec Rupert bol advokátom, ale viedol pokojný život. Dni trávil v klube s priateľmi, umelcami a politikmi. Život jej matky Heleny sa točil okolo stretnutí s priateľkami a vedenia domácnosti a personálu domu. Beatrix mala o šesť rokov mladšieho brata Bertrama. I napriek vekovému rozdielu boli blízkymi priateľmi a zdieľali spoločnú lásku k vidieku, zvieratám a kresleniu.

Beatrix bola vychovaná v spôsoboch prislúchajúcich jej spoločenskej triede a viktoriánskej dobe. V detstve sa o ňu starala pestúnka a doma ju vyučovali guvernantky. Našťastie ju rodičia v rozvoji jej umeleckých vlôh podporovali a boli tolerantní k jej nadšeniu pre prírodnú históriu. Brali ju do umeleckých galérií a na výstavy, platili jej hodiny kreslenia. Medzitým si spolu s bratom Bertramom schovávali všetky druhy domácich miláčikov v učebni v podkroví domu, vrátane králikov, myší, jašteričiek, mlokov, hadov, netopierov a žiab. Deti študovali a kreslili tieto stvorenia s vedeckou presnosťou. Každé leto Beatrixin otec, ktorý rád rybárčil a fotil, najal na tri mesiace v Škótsku alebo v Lake District veľký dom a tu mala Beatrix voľnosť skúmať krajinu a rastliny a zvieratá v ich prirodzenom prostredí.

Hneď ako ukončila formálne vzdelanie, očakávalo sa, že ako každé mladé dievča zostane doma s rodičmi. Zamestnávala sa svojimi maľbami a štúdiom prírodnej histórie. Zajímala sa najmä o štúdium a prieskum húb. Avšak ako amatérka a žena to mala ťažké, ak sa chcela zaradiť do sveta vedy vtedajšej doby a nakoniec ustúpila od zámeru brať svoju prácu vážne. Namiesto toho sa jej za pomoci brata podarilo začať predávať svoje obrázky zvierat na pohľadnice a knižné ilustrácie.

Beatrix bola vždy šťastná, keď mohla využiť svoje umelecké schopnosti a zabaviť mladých priateľov. Jej posledná guvernantka, Annie Mooreová, sa vydala a mala rodinu. I keď sa odsťahovala preč z Londýna, Beatrix jej pre deti posielala nádherné ilustrované listy plné anekdot o jej zvieratkách. V septembri 1893 bola Beatrix na prázdninách v Perthshire, v Škótsku, a najstaršiemu z detí Mooreovcov poslala špeciálny list – príbeh o jej králičkovi Petrovi, ktorý bol chorý a potreboval rozveseliť. Tento príbeh sa neskôr stal námetom jej prvej knihy The Tale of Peter Rabbit.

O niekoľko rokov neskôr poslala rukopis svojej knihy najmenej šiestim vydavateľom, ale žiadny ho neprijal, a tak sa rozhodla knihu vydať sama. V decembri 1901 bola kniha súkromne vytlačená v náklade 250 výtlačkov, ktoré Beatrix predala svojim kamarátom a známym. Kniha sa tak páčila, že musela objednať dotlač.

Úspech knihy Beatrix povzbudil a verila, že má stále šancu nájsť komerčného vydavateľa, ktorý by knihu prevzal. Frederic Warne & Co., jedna z firiem, ktoré jej rukopis v predchádzajúcom roku odmietli, sa rozhodli ponuku opäť zvážiť a rozhodli sa, že tento projekt prijmú, pokiaľ bude Beatrix ochotná celú knihu prekresliť do farieb.

Knižka The Tale of Peter Rabbit bola vydaná v októbri 1902 a okamžite sa stala bestsellerom. Všetkých 8 000 kópií prvého nákladu sa predalo len vďaka objednávkam, ktoré prišli ešte pred samotným vydaním knihy, a do konca roka sa vytlačilo 28 000 kníh.

Frederic Warne & Co. samozrejme od svojej novej spisovateľky chceli viac kníh a Beatrix bola za tento záväzok šťastná. Behom nasledujúcich troch rokov napísala a ilustrovala sedem ďalších príbehov a všetky boli čitateľmi prijaté s rovnakým nadšením. Stala sa tak najlepšie predávanou spisovateľkou tohto vydavateľstva.

Firmu v tej dobe viedli traja bratia, synovia pôvodného zakladateľa. Beatrix sa skamarátila s celou rodinou. Navštevovala ich dom a deti starších bratov a veľmi dobre vychádzala s ich sestrou Millie. Najbližší vzťah však mala k najmladšiemu z bratov, Normanovi, ktorý bol jej editorom. Spolu pracovali na rozvoji jej kníh a ona oceňovala jeho rady a uznanie. V júli 1905 požiadal Beatrix o ruku a i napriek odporu jej rodičov, ktorí považovali vydavateľa za „obchodníka“ a preto za nevhodného partnera pre svoju dcéru, Beatrix sa rozhodla jeho ponuku prijať. K sobášu však žiaľ nikdy nedošlo. Norman ochorel na leukémiu a pár týždňov po ich zasnúbení zomrel.

Táto tragédia Beatrix zdrvila. Začiatkom onoho roku kúpila zo svojich úspor farmu Hill Top v Lake Districte. Po Normanovej smrti trávila všetok čas vo svojom novom domove a útechou jej bola práca okolo domu a na jej knihách.

Niekoľko nasledujúcich rokov pokračovala vo vydávaní nových titulov. V roku 1913 sa zamilovala do advokáta Williama Heelisa a po ich sobáši sa Beatrix usadila v Lake Districte natrvalo a písanie a kreslenie postupne ustúpilo jej nové kariére – ovčej farmárke a ochrankyni prírody. Začala spolupracovať s organizáciou National Trust (organizácia, ktorá sa stará o väčšinu kultúrno-historických pamiatok vo Veľkej Británii). S manželovou pomocou pokračovala v skupovaní fariem a ďalšieho majetku a keď v roku 1943 vo veku 77 rokov zomrela, vlastnila v Lake Districte 4 000 akrov pôdy, ktoré prenechala National Trust, aby ju zachovala v prospech ďalších generácií. Jej odkazom pre deti celého sveta je séria 23 krátkych príbehov známych ako The Original Peter Rabbit Books.

O hercoch a tvorcoch
Renée Zellwegerová (Beatrix Potterová)
Druhá šanca (Cinderella Man, 2005, r. Ron Howard), Kašlem na lásku (Down With Love, 2003, r. Peyton Reed), Návrat do Cold Mountain (Cold Mountain, 2003, r. Anthony Minghella), Biely oleander (White Oleander, 2002, r. Peter Kosminsky), Chicago (2002, r. Rob Marshall), Denník Bridget Jonesovej (Bridget Jones‘s Diary, 2001, r. Sharon Maguire), Ja a Irena (Me, Mysalf & Irene, 2000, r. Peter Farrelly, Bobby Farrelly), Sestrička Betty (Nurse Betty, 2000, r. Neil LaBute), Celý šíry svet (The Whole Wide World, 1996, r. Dan Ireland), Jerry Maguire (1996, r. Cameron Crowe), Bolestná realita (Reality Bites, 1994, r. Ben Stiller)

Ewan McGregor (Norman Warne)
Hranice života (Stay, 2005, r. Morc Forster), Ostrov (The Island, 2005, r. Michael Bay), Star Wars: Epizóda III – Pomsta Sithov (Star Wars: Episode III – Revnge of the Sith, 2005, r. George Lucas), Kašlem na lásku (Down With Love, 2003, r. Peyton Reed), Veľká ryba (Big Fish, 2003, r. Tim Burton), Star Wars: Epizoda II – Klonovaní útočia (Star Wars: Episode II – Attack of the Clones, 2002, r. George Lucas), Čierny jastrab zostrelený (Black Hawk Down, 2001, r. Ridley Scott), Moulin Rouge (2001, r. Baz Luhrmann), Star Wars: Epizoda I – Skrytá hrozba (Star Wars: Episode I – The Phantom Menace, 1999, r. George Lucas), Zamatová extáza (Velvet Goldmine, 1998, r. Todd Haynes), Trainspotting (1996, r. Danny Boyle)

Emily Watsonová(Millie Warneová)
Proposition (The Proposition, 2005, r. John Hillcoat), Život a smrť Petra Sellersa (The Life and Death of Peter Sellers, 2004, r. Stephen Hopkins), Červený drak (Red Dragon, 2002, r. Brett Ratner), Equilibrium (2002, r. Kurt Wimmer), Opití láskou (Punch-Drunk Love, 2002, r. Paul Thomas Anderson), Gosford Park (2001, r. Robert Altman), Lužinova obrana (The Luzhin Defence, 2000, r. Marleen Gorris), Angelin popol (Angela’s Ashes, 1999, r. Alan Parker), Hilary a Jackie (Hilary and Jackie, 1998, r. Anand Tucker), Prelomiť vlny (Breaking the Wavs, 1996, r. Lars von Trier)

Chris Noonan(režisér)
Austrálčan Chris Noonan je mužom, ktorého najvýznamnejším počinom bolo, že premenil prasiatko na megastar, keď napísal a natočil film Babe – galantné prasiatko (Babe, 1995). Aj keď je uznávaným scenáristom a režisérom televíznych filmov, Babe bol jeho debut na poli celovečerných kinofilmov.