Dnes je 18. októbra 2018, meniny má a zajtra

Moneyball - podľa skutočnej udalosti

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 02.02.2012

Jeden z najdiskutovanejších filmov súčasnosti prichádza aj do našich kín.
Moneyball - podľa skutočnej udalosti

Dráma Moneyball spoločnosti Columbia Pictures je natočená podľa skutočného príbehu Billyho Beana (Brad Pitt) - bývalého nádejného baseballového hráča, ktorý sa potom, čo nedokázal splniť sľubné očakávania, so svojou súťaživou povahou radšej zameral na manažérsku stránku tohto športu. Na začiatku sezóny v roku 2002 sa Billy ocitne v zložitej situácii: jeho zle financovaný tím Oakland Athletics, zvaný tiež ľudovo A 's, prišiel opäť o svojich najlepších hráčov. Tí sa nechali zlákať veľkými klubmi s lepšími platovými podmienkami a on je nútený dať svoj tím znovu do poriadku a začať sezónu len s tretinou pôvodného rozpočtu. S túžbou po víťazstve sa Billy rozhodne ísť proti klasickým zvyklostiam, ktoré v baseballe platia. V snahe zmeniť systém, ktorý dlhé roky fungoval najme Petera Branda (Jonah Hill), inteligentného ekonóma, ktorý je čerstvým absolventom univerzity Yale.

Spoločne sa postavia proti sedliackemu rozumu vyzbrojení odhodlaním všetko prehodnotiť a vybavení počítačovou štatistickou analýzou, ktorú baseballová administratíva dlhodobo ignoruje. Dospejú k neuveriteľným záverom a začnú najímať hráčov, ktorých zvyšok baseballového sveta považuje za príliš nevhodných, príliš starých, príliš chorých alebo príliš problematických, ktorí sú ale súčasne všetci veľmi nedocenení. Ako sa Billy a Peter neúnavne tlačia vpred, vzbudia ich nové metódy a kuriózna zostava outsiderov pozornosť ostatných tímov, médií, fanúšikov i hlavného manažéra ich vlastného tímu (Philip Seymour Hoffman), ktorý odmieta spolupracovať. Tento experiment ale nakoniec vedie nielen k zmenám v tom, ako sa baseball hrá, ale aj k výsledku, ktorý Billymu definitívne otvorí oči a posunie ho na úplne novú úroveň...
Trailer k filmu Moneyball.

Jeden z najdiskutovanejších filmov súčasnosti prichádza aj do našich kín. Baseball ešte stále nie je hrou, ktorá by patrila medzi prioritné, čo sa týka slovenských športových fanúšikov a tak sa diskutuje najmä o tom, či film, ktorý zožal veľké ovácií v zámorí, nadchne rovnako aj európskeho diváka. Nadchne! V prvom rade ide o skutočný príbeh a tie zaujmú vždy. V druhom rade treba podotknúť, že baseball ako hra je v tomto filme vlastne druhoradý a podstata tohto skvelého príbehu tkvie v niečom inom. Sympatická dráma zo športového prostredia skôr kladie dôraz na ľudskosť, ktorá sa z prvoligových športových zápasov (a je jedno o aký šport ide) už dávno vytratila. Príbeh zaujímavo vykresľuje fakt, že peniaze síce rozhodujú o mnohom a v podstate sú vždy na prvom mieste, avšak nie vždy prinesú vytúžené ovocie. Občas treba aj ľudský prístup, fanúšikovské nadšenie a prijať fakt, že človek s dobrými nápadmi nemusí byť vždy od fachu.

Hoci sa na začiatku zdá, že takto to predsa nemôže fungovať a nejaký „zajac“ nebude meniť zabehané veci, občas treba tomu „zajacovi“ uvoľniť priestor. Potešiteľné tiež je, že príbeh nekladie dôraz na šport samotný, ale skôr vykresľuje charaktery hlavných hrdinov. Brad Pitt v úlohe Billyho Beana nie je iba tvrdohlavým manažérom baseballového tímu, ale hlavne hráč, ktorý okúsil úskalia tvrdej hry a v neposlednom rade otec, ktorému záleží na vlastnej dcére, aj keď s ňou a jej matkou už nežije pod jednou strechou. Jeho postava si ukladá vlastný život tak na poli profesionálnom, ako aj na poli osobnom a divák počas 150 filmových minút dostáva jedinečný obraz jednej osobnosti, ktorá sa zapísala do dejín amerického športu. Vďaka skvelým hereckým výkonom Brada Pitta, Jonaha Hilla a Philipa Seymoura Hoffmana v troch relatívne hlavných úlohách tohto filmu sa môžete tešiť na skvelý filmový zážitok.

Réžia: Bennett Miller
Hrajú: Brad Pitt (Billy Beane), Jonah Hill (Peter Brand), Philip Seymour Hoffman (Art Howe), Robin Wright (Sharon), Kerris Dorsey (Casey)

Premiéra: 2. február 2012