Dnes je 21. augusta 2018, meniny má a zajtra

Muži, ktorí nenávidia ženy - vydarený americký pohľad

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 31.01.2012

Jeden z najočakávanejších filmov začiatku roka v našich kinách.

Mikael Blomkvist (Daniel Craig) je finančný reportér, odhodlaný očistiť svoju povesť po tom, čo bol obvinený z verejného osočovania. Henrik Vanger (na Oscara nominovaný Christopher Plummer) - jeden z najbohatších priemyselníkov vo Švédsku, ho povolal aby rozlúštil tajomstvo dávneho zmiznutia jeho milovanej netere Harriet, ktorú, ako je Vanger presvedčený, zavraždil niektorý z členov jeho rodiny. Novinár sa vydáva na odľahlý ostrov pri zamrznutom švédskom pobreží, bez toho, aby tušil, čo tam na neho čaká. V tej istej dobe je Lisbeth Salanderová (Rooney Mara), výstredný, ale veľmi efektívny detektív spoločnosti Milton Security, poverená úlohou preveriť Blomkvista. Táto úloha má nakoniec za následok to, že s Mikaelom spoja sily pri vyšetrovaní vraždy Harriet Vangerovej.

Hoci sa Lisbeth dištancuje od sveta, ktorý ju viackrát zradil, jej hackerské schopnosti a dokonalé sústredenie sa ukážu ako veľmi dôležité pri vyšetrovaní prípadu. Keď sa Mikael postaví tvárou v tvár zarmútenej rodine Vangerových, odhaľuje Lisbeth tajomstvo, ktoré bolo zamietnuté pod koberec. Dvojica začína odkrývať reťaz vrážd, tiahnucich sa z minulosti až do súčasnosti, ktoré oboch detektívov krehkým putom zbližuje, ale súčasne ich vťahuje do najdivokejších prúdov rieky moderného zločinu...
Trailer k filmu Muži, ktorí nenávidia ženy.

Jeden z najočakávanejších filmov začiatku roka v našich kinách. Bezpochyby a z viacerých dôvodov. Reemaky filmov sú samozrejmá vec, väčšinou však v takýchto prípadoch siahajú režiséri po niekoľko generácií starých filmoch a snažia sa ich priblížiť divákovi. Príbeh Mikaela Blomkvista je však zjavne natoľko silný, že po uvedení pôvodnej švédsko-dánskej verzie v roku 2009, ktorá zožala mimoriadny (aj medzinárodný) ohlas tak u kritiky, ako aj u divákov, sa témy chytil režisér David Fincher a divákovi ponúka „americký pohľad“.

Našťastie pre Finchera nie je ten pohľad až tak americký. Na veľké prekvapenie sa Fincher so svojim tímom nesnažil o násilnú amerikanizáciu príbehu, ale v maximálne možnej miere sa snažil zachovať (a podarilo sa mu to) osobitosť severského európskeho rázu príbehu. Svojich hrdinov vsadil do pôvodného prostredia a pri sledovaní originálnej verzie som mal pocit, akoby dbal aj na to, aby si herci dávali pozor na americký prízvuk a dbali skôr na európsky zvuk angličtiny. Za to patrí v lete 50-ročnému režisérovi obrovské plus.

Úspech knihy, ktorého sa jej autor nedožil podnietil európskych filmárov k nakrúteniu totožného filmu pred dvoma rokmi. Je teda celkom pochopiteľné, že do kina diváka v nemalej miere pritiahne aj zvedavosť a porovnávanie. Ak ste videli európsku verziu, tá americká vás v niektorých momentoch prekvapí, v iných zas posunie ďalej v príbehu (najmä ak ste nečítali knihu) a zároveň prekvapí tým, že sa v nej nikto nesnaží nasilu meniť to, čo ste už poznali pred dvoma rokmi. Fincherova verzia vás však v žiadnom prípade nesklame a ak vzhliadnete oba filmy budete iba porovnávať. Mne osobne sa viac páčila európska verzia a najmä Noomi Rapace v úlohe Lisbeth ma v európskom prevedení zaujala viac. Fincherov film ma však (napriek predsudkom) nesklamal a faktom je, že dve a pol hodiny strávené v kine ubehnú veľmi rýchlo. Film je akčný a divák sa nemá kedy nudiť.
Muži, ktorí nenávidia ženy
Záber z filmu Muži, ktorí nenávidia ženy.
zdroj: Internet

Zaujímavý je potom záver, ktorý je v konečnom dôsledku síce v oboch filmoch rovnaký, ale aj tak odlišný. Možno je to dobrý popud k prečítaniu knihy, ktorú som ja nečítal a momentálne ma celkom zaujíma, ktorý filmový záver je naozaj knižný.

Čo sa týka hereckého obsadenia, dovolím si tvrdiť, že výber Daniela Craiga do hlavnej úlohy bol správny ťah nielen z komerčného hľadiska. Vskutku neľahkú úlohu zvládol na výbornú a keby som si mal vybrať medzi hercami, ktorí sa úlohy zhostili v oboch filmoch (v európskej verzii hlavnú úlohu hral Michael Nyqvist), bol by to ťažký výber. Obaja boli skvelí. Čo sa týka ženskej hlavnej úlohy, opäť platí, že obe herečky ju zvládli skvelo, aj keď v tomto prípade ja osobne mám favorita. A film ako celok? Príjemné strávených 160 minút a okrem skvelého príbehu a výborných hereckých výkonov aj fantastická muzika. Na reemake skvelá robota. Teším sa na ďalšie pokračovania, ktoré sú v pláne.

Réžia: David Fincher
Hrajú: Daniel Craig, Rooney Mara, Christopher Plummer, Stellan Skarsgard, Steven Berkoff, Robin Wright, Yorick Van Wageningen, Joely Richardson

Premiéra: 12. január 2012