Dnes je 24. septembra 2018, meniny má a zajtra

Najsmutnejšie romantické filmy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 22.10.2011

Niekoľko najsmutnejších romantických filmov, ktoré sa zaobišli bez happy endu a predsa ostali krásne.
Najsmutnejšie romantické filmy

Jeseň je najideálnejším obdobím prehodnocovania citového života. Banálne letné lásky sú navždy v nedohľadne, večery sa začínajú predlžovať, niekto si predpisuje antidepresíva, iný premýšľa nad samovraždou, no a my, navonok vyrovnaní čítame knihy, na ktoré v lete nezvýšil čas, poprípade uprednostňujeme nejaký film, najlepšie romantický, pretože nech si kto chce, čo chce myslí, s jeseňou sa viaže nostalgia, zasnenosť, smútok, poetická tragickosť... A týchto synoným sa nateraz budeme držať. Melodrámy alebo romance, ako sa tieto filmy zvyknú nazývať z hľadiska žánru, prirodzene nemávajú iba šťastné konce, lebo ani v živote a ani v láske to občas nekončí tak, ako by si človek na prvý krát myslel, že to skončí. Ale takto chodí. Tu máte niekoľko najsmutnejších romantických filmov, ktoré sa zaobišli bez happy endu a predsa ostali krásne. Veď aj smútok je výraz citu. Patetické? No a čo!

Natálie (Notti bianche, Le)

Trailer k filmu Natálie.

Jeden z prvých filmov priekopníka talianskej kinematografie Luchina Viscontiho nakrútený na motívy kratučkej novely Biele noci z pera ruského realistu Dostojevského. Túto nenápadnú čiernobielu romancu, ktorú majster preniesol do malého talianskeho mestečka si zaiste s chuťou obľúbia všetci muži, ktorí sa aspoň raz v živote šialene zaľúbili do ženy, na ktorú nakoniec nedosiahli. Tak je to aj s Mariom (Marcello Mastroianni), ktorý sa za svitu mesiaca vášnivo zamiluje do tajuplnej femme fatale Natálie (Maria Schellová), ale ako to už v podobných príbehoch býva zvykom, jej srdce je v područí iného muža – snoba, takže Mariova láska, čo je tak trochu na škodu veci, ostáva neopätovaná, nenaplnená a vyblednutá až po korienky vlasov.

Novembrová romanca (Sweet November)

Trailer k Novembrovej romanci

Nelson je úspešný reklamný návrhár, tak trochu kariérou zapáchajúci hajzel, ktorému je okrem jeho egoistických úspechov ľahostajný celý okolitý svet. Sara je zase svojská, jemne excentrická žena, ako vystrihnutá z časopisu Byť single je cool. Svoju každodennosť si vypĺňa náhodnými známosťami – problémovými mužmi, ktorí ju sama nevie prečo, iracionálne priťahujú. Každý mesiac si k sebe domov pozýva jedného po druhom, ale treba sem doplniť, že naozaj iba pozýva, lebo v skutočnosti si s nimi nijako citovo nezačína a dokonca sa ani s jedným z nich nikdy cielene nevyspí. S afektovaným Nelsonom je to iné. Obaja sa náhodne stretávajú na vedomostných testoch, kde on podvádza a ju za to vyrazia. Aby medzi nimi nastal zmier, aj s týmto mužom sa dohodne, aby pod jej strechou vydržal aspoň jeden mesiac.

Tak ako v ostatných prípadoch, aj tu platia podmienky - žiadna láska, žiaden sex a všetko, čo s týmito citovými veličinami nejakým spôsobom súvisí jednoducho neprichádza do úvahy. Citová neústupnosť protikladnej dvojice ustupuje do úzadia vo chvíli, keď si Nelson na Sara náhodne všimne príznaky nevoľnosti, zvracania a malátnosti. Na záchranu je síce neskoro, ale nikdy nie na lásku, ktorá už zdá sa raz a navždy rozpustila jeho studené mramorové srdce zaobalené nostalgickou novembrovou hmlou. Novembrová romanca režiséra Pata O'Connora je jednou najdojímavejších melodrám, ktorá vám v závere zaručene zarosí oči, ak ju v sebe samozrejme necháte doznieť.

Love story

Trailer k Love story.

Jeden z najrešpektovanejších romantických príbehov všetkých čias, ktorý pri jeho premiére v roku 1970 nachvíľu pozmenil životy stovkám zamilovaných párov, ktoré sa na tento film spoločne vybrali. Po jeho dopozeraní údajne rozplakal drvivú väčšinu zaľúbených dvojíc. Hneď po tom, ako vyšli z kina cítili, že ich láska je ešte pevnejšia, než sa nazdávali. Love story režiséra Arthura Hillera je síce doslovnou adaptáciou románu Ericha Segala s rovnomenným názvom, ale jeho filmová interpretácia je oveľa ďalekosiahlejšia, ako spomínaná kniha. Emocionálne silný príbeh o zaľúbenej dvojici, ktorá sa rozhodla, že sa vezme aj napriek dogmatickej morálke obmedzených rodičov mladého Olivera, funguje do dnes. Vynikajúca oscarová hudba, nezabudnuteľný herecký koncert Olivera a Jennifer (Ali MacGraw a Ryan O'Neal) a pravdaže srdcervúci záver s hlbokou myšlienkou stvorili z tohto dnes už takmer polo zabudnutého filmového klenotu akýsi umelecký mýtus, ktorý doposiaľ osvedčene platí.

Oči čierne (Oci ciornie)

Trialer k filmu Oči čierne.

Jeden z najpatetickejších romantických filmov všetkých čias ruského mága Nikitu Michalkova z roku 1987 rozpráva príbeh formou reminiscencií starého pána (Marcello Mastroianni), ktorý sa rozpomína na najväčšiu lásku svojho života – subtílne tajuplnú Rusku (Marthe Keller), s ktorou sa zoznámil na liečebnom pobyte v slnkom presvetlenom kúpeľnom mestečku. Vynikajúca adaptácia poviedky Dáma so psíčkom A. P. Čechova v sebe snúbi všetky výrazové prostriedky romantického žánru od komickosti, až po záverečnú tragickosť, ktorá vo mne s istotou pretrváva už zopár rokov, a vždy, keď mi je tak trochu „citovo“ na nič, si z nej aspoň fragmentárne dopriavam najvydarenejšie scény, pri ktorých môžete robiť iba dve veci – smiať sa alebo plakať.

Annie Hall

Trailer k Annie Hall.

Auto štylistický filmový portrét viac ako štyridsaťročného Woodyho Allena z roku 1977 je síce popretkávaný jeho láskavým humorom od začiatku až do konca, ale jeho rozľútostnený záver ma rozochvieva doteraz. Film, ktorý som v živote videl najviac krát je príkladnou ukážkou chápania inter subjektívnych vzťahov medzi mužom a ženou. Nie, naozaj tu nejde o lacnú psychoanalytickú sondu zakomplexovanej dvojice, ale o skutočný filmový zážitok, ktorý sa permanentne ocitá na pomedzí smiechu a plaču, radosti a žiaľu, to znamená všetkých emocionálnych prúdov vedomia konkrétneho človeka. Dodávam, že som ho s radosťou od premietal všetkým bývalým láskam môjho života, ako neškodnú skúšku vkusových preferencií a musím priznať, že aj keď ich od bolo niekoľko, všetkým sa páčil tak veľmi, že ak ich ešte dnes niekedy náhodne stretávam, dodnes naň s radosťou spomínajú, čo samozrejme považujem za môj malý osobný úspech.