Dnes je 17. augusta 2018, meniny má a zajtra

Nákaza - hviezdny vírus útočí

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 31.10.2011

Nákaze pri jej bezhraničnom šírení sa pomáhajú každodenné nespočetné stretnutia množstva ľudí. Začína sa globálna pandémia...
Nákaza -	hviezdny vírus útočí

O filme: Skúsená cestovateľka si pred tým, ako podá čašníkovi kreditku vezme z misky na stole pár orieškov. Pracovné stretnutie začína vzájomným podávaním rúk. V preplnenom autobuse niekto zakašle... Jediný kontakt. Trvá to len sekundu... A smrteľný vírus sa šíri ďalej. Čoskoro sa podobné záhadné symptómy (suchý kašeľ a horúčka nasledovaná záchvatom a krvácaním do mozgu a nakoniec smrťou) objavujú aj u ďalších mestách sveta. V Minneapolise, Chicagu, Londýne, Paríži, Tokiu a Hong Kongu, je ich stále viac. Nákaze pri jej bezhraničnom šírení sa pomáhajú každodenné nespočetné stretnutia množstva ľudí. Začína sa globálna pandémia... Celosvetový thriller Nákaza režíroval držiteľ Academy Award Steven Soderbergh. Podarilo sa mu dať dohromady skutočne hviezdne obsadenie. Vo filme uvidíme Marion Cotillard, Matta Damona, Laurence Fishburnea, Jude Lawa, Gwyneth Paltrow a Kate Winslet.
Trailer k Nákaze.

Poviem to na rovinu. Nákaza, ako taká, je v tomto filme druhoradá. A poviem to na rovinu. Dalo sa to očakávať. Po úspechu skvelého filmu Smrtiaca epidémia režiséra Wolfganga Petersena z roku 1995 a s rovnako silným obsadením, v ktorom však dominovali vtedajšie hviezdy, je téma smrtiaceho vírusu svojim spôsobom vyčerpaná.

Nákaza sa však stala najočakávanejším filmom sezóny a prichádzajú na ňu samé dobré kritiky. A nemožno sa čudovať. Soderbergh sa vynasnažil, aby na plátna priniesol film, ktorý diváka zaujme a určite by to nemalo byť iba kvôli hviezdnemu obsadeniu. Od spomínanej Smrtiacej epidémie prešlo 16 rokov a film s touto témou sa posunul ďalej. Samozrejme, vírus je vražednejší a odolnejší a mocní zachraňujú svojich najbližších. A o tom to v podstate je...

Nákaza z môjho pohľadu nie je ani tak filmom o smrteľnom víruse. Ten mi príde druhoradý. Je to skôr výborná dráma o tom, ako farmaceutické firmy a rôzne úrady pre ochranu zdravia manipulujú s informáciami, odmietajú poskytnúť lieky a najskôr zo svojho postu zachraňujú a informujú svojich najbližších. Film hovorí o úradníckej byrokracii a netolerancii, ktorej neokrôchanosť vyvrcholí práve vtedy, keď na svete zomierajú milióny ľudí. Nereálne? Naopak! Reálne! Možno až príliš!
Nákaza
Záber z filmu Nákaza.
zdroj: Internet

A takúto tému treba spracovať zaujímavo, aby do kina pritiahla diváka a nebol to v podstate nudný dokument. Soderberghovi sa to podarilo výborne. Príbeh je zaujímavý a je pochopiteľný, že po všetkých prasacích a vtáčích chrípkach, šialených kravách a podobných útrapách, je „vírusová“ téma tým, čo ľudí pritiahne. Navyše rozprávanie príbehu, ktorý začína až druhým dňom a až postupne prezrádza, ako sa to stalo, je výborný nápad.

No a potom to neobyčajné herecké obsadenie. Filmu dominujú dvaja herci, už klasicky nevtieravý a pritom výborný a presvedčivý Matt Damon a Gwyneth Paltrow, ktorá síce nedostala príliš veľa priestoru, ale zatienila svojim výkonom kohokoľvek iného. Mená známych osobností sú bezpochyby tým, čo má diváka prilákať do kina. Fajn nápad. Navyše ide o skvelých hercov, ktorí podávajú skvelý výkon. A výsledkom je výborný film s výbornou témou a jej skvelým spracovaním. Čakanie na Nákazu sa vyplatilo.

Premiéra: 20. október 2011
Distribuuje: Continental Film

Nákaza plagát k filmu