Dnes je 23. januára 2020, meniny má a zajtra

Parfum príbeh vraha

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 03.02.2008

Jean-Baptiste Grenouille sa narodil za podivných okolností na parížskom trhu roku 1738.
Parfum príbeh vraha

Jean-Baptiste Grenouille sa narodil za podivných okolností na parížskom trhu roku 1738. Od ostatných detí sa však výrazne líšil. Bol obdarený veľmi vycibreným čuchom. Po tom, čo ako mladý prežil vražedné podmienky garbiarne, kde bol zamestnaný, sa začal učiť v parfumérii pána Baldiniho. V umení miešania vôní svojho majstra čoskoro predstihol, ale toto umenie sa rýchlo stalo jeho posadnutosťou, ktorá ho vzďaľuje od ľudskej spoločnosti.
Parfum. Príbeh vraha - trailer

V dôsledku utkvelej predstavy zachytiť ľudskú vôňu začne Grenouille bez zábran vraždiť mladé dievčatá, ktorých vôňa ho zaujme. Dráma sa stupňuje, keď cestou do parfumérskej metropoly, mesta Grassu, stretne prekrásnu Lauru, ktorá má pre neho neuveriteľne lákavý druh vône. Keď začne v okolí mesta dochádzať k nevysvetliteľným vraždám, Laurin otec, obchodník Richis, má podozrenie, že život jeho dcery je vo veľkom ohrození. Začína sa skutočná hra na mačku a myš medzi otcovskou láskou a smrteľnou posadnutosťou...

O predlohe

Príbeh brilantného a vražedného parfuméra Jeana-Baptista Grenouilla sa po prvý raz objavil na pultoch kníhkupectiev v roku 1985, keď ho vydalo nakladateľstvo Weiss Diogenes Verlag. Svojmu autorovi Patrickovi Süskindovi, ktorý sa narodil roku 1949 v Ambachu pri jazere Starnberger See, priniesol nevídaný celosvetový úspech. Parfum sa stal na pätnásť týždňov číslom 1 v rebríčku Spiegel Bestseller Charts a počas nasledujúcich 49 týždňov sa udržal na špičke rebríčka Buchreport Bestseller Charts. Po celom svete sa ho predalo viac než 15 miliónov výtlačkov, z toho v Nemecku 4 milióny. Tento pútavý román bol preložený do 45 jazykov – vyšiel dokonca aj v latinčine.

„Je to škandál, je to nebezpečná a zavrhnutiahodná kniha, ktorú môže človek opísať ako začarovanú – rovnako ako jednu z vôní, ktoré opisuje. Kniha robí zo svojich čitateľov závislých ľudí, zvádza ich a čoskoro im ukradne dušu. Je to škandál, pretože táto kniha nedovolí svojim čitateľom odtrhnúť sa od nej, a keď potom zistia, kam to až vedie – že Süskind je iba pesimista, ktorý prezentoval staré časy ako určitý druh pekla, a moderné, vedecké časy sa začínali ľudskými obeťami –, je už príliš neskoro.“

Frankfurter Allgemeine Sonntagszeitung
„Úplne odlišné od čohokoľvek, čo ste kedy čítali. Fenomén, ktorý aj v súčasnej literatúre zostane unikátom.“

Genéza filmu

Producent Bernd Eichinger čítal Parfum už v roku jeho vydania, t. j. 1985. Okamžite sa vydal za autorom Patrickom Süskindom, aby získal práva na film. „Bol to veľmi unikátny a silný príbeh. Cítil som, že by z toho mohol byť výnimočný film.“ Ale Süskind nechcel práva predať. Táto kniha zostávala po dlhé roky na zozname želaní mnohých filmárov, zatiaľ čo Süskind všetky žiadosti odmietal. Jeho neochota predať práva sa stala legendárnou.

„Myslel som si, že to bude ľahšie, pretože sme boli priatelia,“ spomína si Eichinger, „ale Süskind ich stále nechcel predať.“ V roku 1986, rok po vydaní, sa kniha stala celosvetovým bestsellerom a druhou najúspešnejšou nemeckou knihou všetkých čias. Nielen Eichinger, ale aj jeho prominentní kolegovia pravidelne posielali žiadosti o predaj práv. „Myslím, že Süskind si jednoducho nevedel predstaviť, kto by dokázal adaptovať tento komplexný materiál,“ dodáva režisér Tom Tykwer.

Ale trpezlivosť ruže prináša, najmä v rýchlom kolobehu filmového priemyslu, a keď sa Eichinger v roku 2000 spýtal opäť, Süskind konečne súhlasil a predal práva na filmové spracovanie Parfumu. „Keď som zistil, že už nehovorí ,Nie, nie‘, ale ,Možno‘, oslovil som vydavateľstvo znovu. Vysvetlili mi, že Patrick sa nechce do potenciálneho filmového projektu vôbec zapojiť. Bol to podobný prípad ako pri Mene ruže, keď Eco nechcel aktívne spolupracovať na filmovej adaptácii. Ale aby som to skrátil: konečne sme sa dohodli a ja som získal tie práva,“ sumarizuje Eichinger.

Hodnotenie:

Jeden z najlepších filmov poslednej doby. Temná dráma zo starého Francúzska vás vtrhne do deja a nenechá vás vydýchnuť. Šokujúci film od začiatku, až do konca. Bezchybné!