Dnes je 03. júla 2020, meniny má a zajtra

Pena dní - Projekt 100

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 04.10.2013

Filmová adaptácia slávneho románu francúzskeho spisovateľa Borisa Viana predstaví v typickom výtvarnom a vizuálnom štýle režiséra Michela Gondryho Audrey Tatou, Omara Sya a Romaina Durisa.
Pena dní  - Projekt 100

Filmová adaptácia slávneho románu francúzskeho spisovateľa Borisa Viana predstaví v typickom výtvarnom a vizuálnom štýle režiséra Michela Gondryho, Audrey Tatou, Omara Sya a Romaina Durisa.

V meste, kde majú autá volant v kufri, ľudia korčuľujú pospiatky a klavír mieša kokteily, žije idealistický a vynaliezavý Colin v spoločnosti svojich priateľov Nicolasa a Chicka. Jedného dňa Colin stretne svoju osudovú lásku Chloé. Krehká Chloé, ktorá Colinovi pripomína jeho milované blues od Dukea Ellingtona, však ochorie na záhadnú chorobu. Bezstarostný svet milencov to fatálne zasiahne.

Francúzsky spisovateľ a bohém Boris Vian ( Napliju na vaše hroby, 1946, Motolice a plankton 1946, Pena dní 1947, U mrtvých na barvě kůže nesejde 1947, Jeseň v Pekingu 1947, atď.) vytvoril v románe Pena dní obraz čistej lásky, ktorý učaroval niekoľkým generáciám čitateľov. Filmová adaptácia Michela Gondryho (Večný svit nepoškvrnenej mysle, Náuka o snoch) stavia na režisérovom typicky hravom vizuálnom štýle. Kto iný by dokázal lepšie adaptovať tento neopakovateľný román ako najrešpektovanejší režisér hudobných videoklipov, autor najoceňovanejšej reklamy všetkých čias a najväčší rojko medzi filmovými režisérmi?
Pena dní - trailer

Režisér o filme:

“Zásluhu na tom, že vznikla adapatácia knihy má producent Luc Bossi. Bolo tiež šťastím, že Nicole Bertolt, ktorá spravuje Vianovu pozostalosť, má modernejšie názory, než niektorí iní príbuzní významných autorov. Luc napísal prvú verziu scenára, ktorá sa mi páčila, pretože verne vystihovala duch románu. Spoločne sme ho prepracovali, zachovali sme ale Vianovu myšlienku ponechať na začiatku príbehu veľkú pracovňu, kde sa kniha píše. Myslím, že to vyjadruje, že kniha je niečo, čomu sa nedá uniknúť. Je skutočná a nezničiteľná. Pracovňa tiež naznačuje, že príbeh je už dokončený. Keď totiž čítate L´écume des jours, máte dojem, že koniec príbehu už bol napísaný, a vnímate silný pocit niečoho nevyhnutného. Je to fatalistická kniha. Sám neverím na osud, ale ten román áno. (…)Román odráža romantickú morbidnu predstavivosť adolescenta. Nepochybne má niečo spoločné s mojou vlastnou citlivosťou, spomienkami a fantáziami. Občas sa mi zdá, že znovu žijem v dome svojich rodičov, len v tom sne je ten dom nejaký menší, ulice v okolí sa premenily, postavili tam garáže a stromy vyrástli..."

Režisér

Jeden z najzaujímavejších a najsľubnejších filmárov súčasnosti. Narodil sa v roku 1963 vo Versailles. Na konte má tri celovečerné hrané filmy a celý rad reklamných spotov a hudobných klipov. V detstve túžil po kariére maliara a jeho nezvyčajný vizuálny štýl sa prejavuje vo všetkých jeho režijných počinoch. Počas štúdií na umeleckej škole v Paríži založil s kamarátmi poprockovú kapelu Oui Oui, ktorá vydala niekoľko singlov a dva albumy. Do rozpadu, v roku 1992, s ňou nakrútil niekoľko klipov, ktoré zaujali veľkú pozornosť a zaistili mu ďalšie ponuky – Björk (Human Behavior, Joga, Bachelorette), Massive Attack, Rolling Stones, White Stripes, Chemical Brothers, Sheryl Crow, Lenny Kravitz, Kylie Minogue alebo Radiohead.

Zároveň sa presadil ako autor reklám (Polaroid, Smirnoff, Coca-Cola, Levi’s, Air France), ktoré získali celý rad ocenení a dnes vo svojom žánri predstavujú vysoko cenenú klasiku, ktorá vyšla aj na DVD a býva súčasťou prestížnych prehliadok. V Guinnessovej knihe rekordov figuruje spot pre firmu Levi’s (Drugstore, 1994) ako najoceňovanejšia reklama všetkých čias. Ďalšia reklama pre Levi’s – Mermaids – získala Gondrymu striebornú Clio Award a bronzovú medajlu v Cannes; reklama pre Smirnoff – Smarienburg – získala zlatú medajlu Clio Award a zlatú medajlu v Cannes. Je režisérom reklamy Bounce pre Diet Coke s Adrienom Brodym.

V roku 2001 debutoval ako režisér komédiou Zlez zo stromu (Human Nature) podľa scenára Charlieho Kaufmana, s Timom Robbinsom a Patríciou Arquette v hlavných úlohých. Nasledoval Večný svit nepoškvrnenej mysle (2004) – Oscar za scenár pre Gondryho spolu s Kaufmanom a Pierrom Bismuthom a ocenenie za najlepšiu réžiu od Spoločnosti washingtonských filmových kritikov. Gondryho ďalším projektom bol film Náuka o snoch s Gaelom Garcíom Bernalom a Charlotte Gainsbourg (2006, premiéra na MFF Sundance).

Réžia: Michel Gondry
Hrajú: Romain Duris, Audrey Tatou, Gad Elmaleh, Omar Sy, Aissa Maiga

Premiéra: 3. október 2013