Dnes je 21. marca 2019, meniny má a zajtra

Ricky

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 20.06.2010

Z projekcie predposledného Ozonovho filmu Ricky odchádzam posledný.
Ricky

Z projekcie predposledného Ozonovho filmu Ricky odchádzam posledný. Necítim žiadne katarzné vibrácie. Nijaké mimoriadne chvenie, ktoré by mi aspoň v náznakoch naznačovalo výnimočnosť spomínaného filmu. Po poloprázdnej chodbe sa pomalým krokom trmácam k vchodových dverám. Hlavou sa mi preháňa kadečo, len nie film, na ktorý som sa celý týždeň tešil. Asi to chce len čas a správny odstup, upokojujem sa. Možnože až neskôr ma neplánovane prepadne náhly flashback, ktorý ma osvieti a bytostne pretne. Ale nestalo sa.

Od premiéry ubehlo zopár týždňov a moja zážitková komora, zámerne zarezervovaná pre film Ricky zostala nenaplnená a poloprázdna. Podobný pocit som nadobudol už pred rokom, keď som si pozrel Angel – neláskavú romancu o spisovateľke červenej knižnice. Márne si ju teraz snažím pripomenúť aspoň v zábleskoch, no nedarí sa. Nespomínam si už ani na to, ako skončila. Ricky síce bol o čosi schodnejší, ale od podobných konfrontácií nateraz prvoplánovo odhliadnem. Ono to niekedy nebýva až také jednoduché. Zvlášť, ak sa jedná o vášho obľúbeného režiséra, ktorý kedysi nakrúcal filmy čo nadchli, očarili a pomohli chápať.

Ale poďme po poriadku
Francois Ozon je typ režiséra, ktorý sa síce každým novým filmom odvážne tematicky prekročí, zato autorský štýl si za každým s prehľadom uchová. Inak tomu nebolo ani vo filme Ricky, ktorý bez nejakých obšírnych škrupúľ zasadil do šedého prostredia okrajových častí Paríža. Do centra príbehu postavil Katie (Alexandra Lamy) - mladú slobodnú matku, ktorá žije so svojou malou dcérkou v klasickej panelákovej štvrti stredných vrstiev. Ich život nie je ničím výnimočný. Je bez farieb a náznakov šťastia, poprepletaný každodennou rutinou absurdného stereotypu nových dní. Fabrika, kde Katie pracuje, iba významovo dotvára čiernobielu prízemnosť jej nie príliš radostného života.

Výraz, ktorý sa nás napokon zmocní je až podozrivo podobný chladnému a neosobnému koloritu socialistického realizmu. Všedný kolobeh narúša až príchod Paca (Sergi López) – obyčajného robotníka španielskeho pôvodu, ktorý sa do Katie na prvý krát inštinktívne zahľadí. Hneď na to prežijú spoločnú sexuálnu avantúru, ktorá prirodzene privedie Katie do druhého stavu. O nejaký čas sa jej narodí chlapček Ricky – na prvý pohľad úplne normálne dieťa. Nová rodinka sa z neho pravdaže veľmi teší, ale iba do chvíle, kým sa uňho nezačnú prejavovať dosť neobvyklé schopnosti.

Na rozdiel od ostatných detí mu začnú rásť krídla, pomocou ktorých dokáže bez problémov tu a tam lietať. Čudný, ba až imaginárny sled iracionálnych udalostí, bez rozmyslu napadne všednú fabulu predchádzajúceho života hlavných postáv. Tento vzletný kontrast je vo filme kľúčový. Ricky sa stáva pre ostatných akýmsi významovým spúšťacom svetlých a krajších dní. Je tým, s kým sa začnú spájať všetky láskavé a občas aj absurdné situácie, ktoré vo filme nasledujú.

Nikdy by som si nebol ani len pomyslel, že pútavo vyzerajúci trailer, ktorý filmu predchádzal, sa rozuzlí do príbehu pripomínajúceho skôr detské sci-fi, než to, o čo v ňom v skutočnosti malo ísť.

Keď sa ma jedna moja známa opýtala, o čom to vlastne celé bolo, len ťažko som hľadal vhodné významy, pomocou ktorých by som sa preniesol za neurčitú kompozičnú pavučinu tohto príbehu bez príbehu.

Na jedno pozretie to síce páčivé je, ale teraz naozaj neviem, či by som sa k tomuto filmu mal ešte niekedy vrátiť.