Dnes je 31. mája 2020, meniny má a zajtra

Saxána a Lexikón kúziel

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.09.2011

Veľtrh strašidiel (tak sa malo pôvodne pokračovanie Saxany volať) sa zmenilo na Saxánu a lexikón kúziel a film konečne, s niekoľkoročným meškaním prišiel na plátna kín.
Saxána a Lexikón kúziel

Saxána žije so svojím manželom Honzom Bláhom normálny život vo svete ľudí a jej čarodejnícka minulosť je ukrytá na povale v starej truhlici. Bol by v tom však čert, keby jej dcéra, malá Saxánka, presne ako jej mama kedysi, nevypátrala všetky tajomstvá! Keď Saxánka tajomstvo odhalí, tak ako každá zvedavá školáčka, so zatajeným dychom číta Lexikon kouzel.... a kúzla sa akoby zázrakom začínajú diať! Dostáva sa do čarodejníckej školy, kde stretáva čarodejníkov a čarodejnice, škriatkov, víly a ďalšie tajomné príšery. Keď spoznáte tetu Irmu (Jiřina Bohdalová), vôbec vás neprekvapí, že dokáže veci pekne skomplikovať! Omylom totiž dostane do ríše rozprávok komiksového zlosyna Crashmana, ktorý nenechá kameň na kameni v snahe stať sa vládcom celej ríše. Našťastie je tu Saxánka, spolu s kamarátmi - malým neposlušným čertíkom Krakavousom, trpaslíkom Řehořom, kostlivcom Vinckom sa spoločne postavia proti Crashmanovi. Nebude to však jednoduché. Podarí sa im zachrániť svet kúziel?
Saxána a Lexikon kouzel

Veľtrh strašidiel (tak sa malo pôvodne pokračovanie Saxany volať) sa zmenilo na Saxánu a lexikón kúziel a film konečne, s niekoľkoročným meškaním prišiel na plátna kín. Nebudem sa ostýchať a poviem na rovinu, že legendárnu čarodejnicu mali tvorcovia nechať na pokoji, nech si užíva zaslúžený dôchodok a divákom jednoducho nebrať ilúzie, ktoré film z roku 1971 so sebou priniesol. Pretože štyridsať rokov stará Saxána tú súčasnú hravo schová do vrecka a na záchranu reputácie naozaj nestačí ani jedno z tých súčasných digitálnych kúziel, ktoré sa na domáce pomery naozaj vydarili.

Problém je však v konečnom dôsledku v niečom inom, než v samotnom filme. Stihli sme si už totiž zvyknúť, že v našich (rozumej českých a slovenských) filmoch sa už príliš nehrá a mnohí herci sú tam akože do počtu. Pretože klasika ako Bohdalová priláka do kín diváka vždy, aj keď geniálna Jiřina bude hrať nevládnu tetu pripútanú na lôžko, pretože je zrejmé, že ju zahrá s noblesou sebe vlastnou a diváci jej vzhľadom na úctu k nej budú tolerovať všetko. Nevýhodou tvorcov v tomto prípade je fakt, že štyridsať rokov je neúmerne dlhá doba a život si jednoducho zobral so sebou väčšinu hercov, na ktorých pôvodná Saxána stála. Nie je tu už ani fenomenálna Stela Zázvorková, odišiel aj Vladimír Menšík, Helena Ružičková, pokračovania filmu, v ktorom si zahral štvorrukého riaditeľa čarodejníckej školy sa bohužiaľ nedožil ani Josef Bláha. Pred tvorcami nastala veľmi zložitá úloha. Vymyslieť si postavy celkom nové, alebo do legendárnych úloh nasadiť iných hercov, čo sa nevyplatilo ani v jednom prípade. Nové postavy pôsobia ako päsť na oko a preobsadené postavy... No, Josef Somr ako nový riaditeľ čarodejníckej školy a Uršula Kluková (nech ju mám akokoľvek rád) v úlohe legendárnej učiteľky, ktorá v pôvodnom filme učila študentky čarovať – ani v jednom prípade to nebolo to pravé orechové.

Na čom však postaviť príbeh? Pôvodná čarodejnica je vo svete ľudí už 40 rokov, určite má nejakú rodinu. A hoci sa tvorcovia sa snažili vykresliť mladú Saxánu ako poriadne šidlo, svojou energiou a presvedčivosťou nesiahala tej pôvodnej (ktorej sa v tomto filme tiež moc nechcelo) ani po kotníky. Žiadna emócia, iba chladne recitovaný naučený text.

Takže čím zaujať? Vizuálnymi efektmi? V poriadku. Na domáce pomery geniálne. Najmä animácia. Bohužiaľ, kúzla, ako také ostali niekde v prehistorickej dobe Arabely. A práve táto princezná je najväčší problém celého filmu. Nie, nezbláznil som sa. Zatiaľ, čo pôvodný príbeh sa odohrával vo Svete kúziel, tento sa odohráva vo Svete rozprávok. Pre mňa absolútne nepochopiteľné a neprípustné. Tomuto svetu vládne kráľ Hyacint II., samozrejme, prvého si už Vlastimil Brodský zahrať nemôže. A všetko zlé vo filme zachraňuje čarodejník Vigo, ktorý má celkom isto náhodou rovnaké meno ako ten, ktorý v Arabele hral Jiří Sovák a zachraňoval zlo napáchané Rumburakom, alias Jiřím Lábusom, ktorý v tomto filme hrá vydavateľa kníh. Príde vám to nezmyselné a zamotané? Máte recht! Ale bohužiaľ, presne taká je Saxána po štyridsiatich rokoch. Ešte nedošlo na plánované digitálne oživenie už nežijúcich hercov a ich legendárnych postáv. Museli by sa v hrobe obracať.

Réžia: Václav Vorlíček
Hrajú: Petra Černocká, Helenka Nováčková, Jan Hrušínský, Jiřina Bohdalová, Petr Nárožný, Josef Somr a ďalší

Premiéra: 15. september 2011