Sully

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 08.09.2016

Clint Eastwood prichádza s ďalším fantasticky nakrúteným skutočným príbehom.
Sully
Zdroj obrázku: Continental Film

Život kapitána Sullyho zmenila zrážka lietadla s vtákmi a následný boj o záchranu 155 ľudí na palube.

Vo štvrtok 15. januára 2009 sa svet stal svedkom pozoruhodného núdzového pristátia amerického dopravného lietadla, kedy kapitán „Sully“ Sullenberger zázračne dosadol počas letu US Airways 1549 na rieku Hudson a zachránil tak život všetkým 155 cestujúcim a členov posádky. Jeho chladnokrvný čin odvrátil nielen tragédiu, ale spravil z neho hrdinu, ktorý inšpiroval celý svet. Našli sa však aj takí, ktorí o jeho hrdinstve neboli presvedčení...

Sully

Spomínam si na ten januárový deň celkom presne. Pracoval som vtedy v najpočúvanejšom rádiu a správa o lietadle, ktoré núdzovo pristálo na rieke Hudson krátko po štarte v New Yorku bola jedna zo zásadných správ, ktoré sme vďaka spravodajkyni Alene nahadzovali na webovú stránku. Správa dňa! Spomínam si presne, ako mi behal mráz po chrbte a nebolo to tým, že bol mrazivý január. Ešte dnes mám pred očami tie reálne zábery, ktoré sa objavili v televíznych správach, či na fotografiách na internete, na ktorých zúfalí a zároveň šťastní ľudia stáli na krídlach havarovaného lietadla, pod nimi sa valila mrazivá rieka a oni čakali na záchranu. Tak akosi pokorne, v pokoji, bez zbytočnej paniky, pretože... prežili.

Vtedy ma ani len nenapadlo, že o sedem a pol roka budem tie pocity prežívať znova. Hoci je to jedna zo správ, ktoré sa mi zrejme natrvalo usadili v hlave, ani v duchu ma nenapadlo, že niekto by kapitánovi lietadla mohol niečo zazlievať a ani to, že sa po rokoch nájde niekto, kto ten príbeh sfilmuje. Samozrejme, nevedomosť o tom prvom vytesnila to druhé.

Som fanúšikom Toma Hanksa, je to podľa mňa pán herec, ktorý sa z hlavných úloh v bláznivých komédiách vypracoval na herca, ktorý dokáže zahrať úplne všetko. Zrejme neexistuje film, v ktorom by bol zlý. Keď som prvý raz vzhliadol trailer na film Sully, spadla mi sánka a začal som sa o film zaujímať viac. Hanks je obľúbeným hercom Stevena Spielberga, no ani v kombinácii s inými režisérmi to v Hanksovom prípade nedopadlo nikdy zle. Spojenie s Clintom Eastwoodom nevyvolalo vo mne ani zrnko pochybnosti, ale skôr záplavu zvedavosti a nedočkavosti na finálny výsledok.

Eastwood sa v poslednom čase viac venuje réžii, než herectvu a musím uznať, že pod jeho taktovkou ešte nevznikol slabý film. Eastwood má rád silné ľudské príbehy a najdôležitejší moment v živote kapitána Sullenbergera je silný ľudský príbeh. Ten chlapík totiž krátko po štarte na jednom z newyorských letísk musel riešiť kolíziu lietadla s kŕdľom vtákov, následne mu odišli obidva motory a v jeho rukách ostalo 155 životov ľudí na palube. Hoci mal v okolí niekoľko letísk, po krátkom zvažovaní a na základe dlhoročných skúseností usúdil, že ani na jedno nedoletí a tak sa rozhodol, že sa pokúsi s lietadlom dosadnúť na rieku Hudson.

Netreba tajiť, že sa mu to podarilo, zachránil všetkých ľudí na palube a stal sa hrdinom – to všetci vedia. Hrdinom však bol do momentu, kým sa pár ľudí „z druhej strany“ nesnažilo okolie presvedčiť, že zbytočne riskoval, ohrozil životy ľudí na palube a že oni zistili na základe niekoľkých simulácií, že by bol bezpečne doletel hneď na dve z okolitých letísk. Taká tá hra leteckej spoločnosti a poisťovní, kde už nejde o ľudské životy, ale o peniaze.

A presne o tom Eastwoodov film je, o ľudskom charaktere, o tom, ako sa z hrdinu v momente môže stať štvaná zver, o tom, že človek napriek svojmu presvedčeniu o tom, že konal správne, začne zrazu nad svojim činom pochybovať a tiež o tom, koľko síl treba na to, aby sa z tých kopancov pozviechal, uvedomil si, že konal správne a bil sa za svoju pravdu.

Eastwood hrá na city a robí to excelentne. Nenašiel som jediný moment, ktorý by mi v tom filme prekážal. Snáď jedine ten, keď dej filmu skočí o desiatky rokov vpred do čias, keď Sully začínal s pilotovaním. Nabúralo to celú koncepciu filmu, ale iba v danom momente, v konečnom dôsledku to neprekáža. Eastwood sa pokúsil celý príbeh natlačiť do hodiny a pol a je to perfektný čas na to, aby diváka neustále držal v pozore. To sa mu darí nielen vďaka precíznemu scenáru, skvelej vizualizácii, ale samozrejme aj vďaka Hanksovi, o ktorom to celé je, ale ktorý na druhej strane, napriek tomu, že je hlavným hrdinom príbehu, akoby tým filmom doslova iba preplával. Je tam, je najpodstatnejší, hrá ako Boh, no divák ani na chvíľu nemá pocit, že práve on je tým najdôležitejším elementom, bez ktorého by sa to celé zosypalo. Hanks a jeho Sully sú jednoducho rovnocennými partnermi všetkých vedľajších postáv.

Sully je asi najväčším filmovým prekvapením tohto roka. Nenápadne sa tváriaci film, ktorý prichádza do veľkého filmového sveta bez veľkých ovácií, bez výbušných reklám. Príbeh, ktorý sa dokáže predať bez zbytočných marketingových ťahov, príbeh, ktorého sledovanie vyvoláva mrazenie po tele aj sedem rokov po skutočnej udalosti. Tak verne a presvedčivo to Eastwood nakrútil. Nie, ani on, ani Hanks, ani nikto iný Oscara za tento film nedostanú. Svojho osobného Oscara mu však môže udeliť každý divák sám a verím, že sa takých nájde mnoho.

Réžia: Clint Eastwood
Scenár: Todd Komarnicki podľa knihy Chesley Sullenbergera a Jeffrey Zaslowa
Kamera: Tom Stern