Dnes je 19. septembra 2018, meniny má a zajtra

Sviatočný augustový obed

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 11.12.2008

Víťazným filmom MFF v Bratislave sa stala svieža komédia talianskeho scenáristu Gianni Di Gregoria Sviatočný augustový obed (Pranzo di Ferragosto).
Sviatočný augustový obed

Víťazným filmom MFF v Bratislave sa stala svieža komédia talianskeho scenáristu Gianni Di Gregoria Sviatočný augustový obed (Pranzo di Ferragosto). Ťažko povedať, čo presne rozhodlo, že zdanlivo „netématická“ snímka, s ktorou mimochodom režisér debutoval vo svojich 59 rokoch (!) a ktorú zdobí cena za najlepší debut aj z jesenného festivalu v Benátkach, uspela pred vážnymi sociálnymi drámami. V každom prípade, s rozpočtom len okolo 50 tisíc eur sa stal absolútnym komerčným hitom v Taliansku a pokladá sa za ozdobu festivalov.

Sviatočný augustový obed je skrátka pôvabný. Aj v tom, že ponúka herecký koncert nezvyčajne civilného výraziva. Di Gregorio pracoval s hercami i nehercami. Staré dámy pôsobia ako v dokumente, kde si voľne spomínajú na roky mladosti a veľké lásky svojho života. Autor v nich spodobnil jedinečnú spomienkovú patinu pôsobiacu ako na starých zažltnutých fotografiách. Vedľajšie postavy, napríklad kamarát Viking či predavači v putikách pôsobia vo svojej „udomácnenosti“ tak autenticky a vierohodne, že ani nepotrebujú hrať a čokoľvek povedať.

A Gianni, ten frázuje s odzbrojujúco priateľskou charizmou a glosuje svoju situáciu bez najmenšieho náznaku pripravenosti, akoby to, na čo sa pozeráme, bol jeho skutočný život. Z jeho prejavu necítiť ani iróniu, ani nič skryté, je to čisté a úprimné spodobnenie sympatického muža v rokoch, ktorý nemá rodinu, je však plne zamestnaný až dojímavou starostlivosťou o svoju duševne ešte stále sviežu matku. Presne, ako samotný režisér, ktorý svoj príbeh čerpal z vlastnej skúsenosti, keď ho po rokoch manželstva opustila žena aj s dvoma dcérami a on zostal bývať s matkou. Vysporiadal sa s tým, ako sa na skvelého scenáristu patrí – natočil o tom film.

A ten film je až nečakane pútavý a zábavný. Necítiť z neho zášť, ale emóciu presne opačnú. Námet o štvorici starých dám a ich „mladom“ hostiteľovi vyzerá zvláštne. Ako pre denník SME povedal Peter Nágel, programový riaditeľ festivalu, „taký príbeh by ste sotva vymysleli, to sa prosto muselo stať.“ A z filmu to aj cítiť. Postavy hrajú samy seba asolútne uvoľnene, spontánne, drobné udalosti ubiehajú do ostrých zvratov a dramatického stupňovania – žiadna dráma tu nič nepoháňa. Príbeh sa končí vo chvíli, keď si po Gianniho zverenkyne po dvoch dňoch prichádzajú ich nič netušiaci regulérni synovia, čo jedna z nich od srdca skomentuje: „Je to hanba!“ Pre staré panie to bol len krátky úlet z impotentnej staroby. Krátky, ale o to intenzívnejší. Mohlo by sa zdať, že Sviatočný augustový obed bude v podstate dosť nudným filmom. Nuž, mohlo...

Ale práve v tom to je. Čaro tohoto lahodne osviežujúceho a laškovne vtipného počinu totiž spočíva v zastavení sa a vychutnávaní pohárika vína a tichého rímskeho leta, keď všetci odišli na dovolenku a mesto je prázdne. Gianiho deň ubieha zakaždým svojim pokojným, stereotypne prirodzeným rytmom – ráno nakúpiť v obľúbených krámkoch, kde ho všetci poznajú a vedia, že platí až na konci mesiaca, posedieť si pri vínku s priateľom, pričom sova im treba prehodiť pár slov, potom doma navariť čosi pre matku... a večer jej s láskou a neskonalou trpezlivosťou predčítať z Troch mušketierov...

Gianni je typ životného pohodára, ktorý si s živobytím starosti príliš nerobí a navzdory tomu, že sa neraz topí v dlhoch, vie si ho čistými a dlhými dúškami vychutnávať. A to aj vďaka – či azda napriek svojej hrdej a chvíľami pre diváka až neznesiteľne sebastrednej matke, ktorú zvláda s hlboko ľudským flegmatizmom. Priam poetická je scéna, keď sa s kamarátom Vikingom vezú na skútri po meste, aby zohnali nejkú rybu na večeru. Sála z nej nezvyčajný, takmer „existenciálny“ pokoj – je to oslava krásy „ľahkého“ bytia a obyčajného života, v ktorom nemá zmysel sa za čímkoľvek hnať. Di Gregorio dokázal túto emóciu sprostredkovať veľmi čisto a úprimne a za takýto spôsob stvárnenia si cenu určite zaslúžil.

Sviatočný augustový obed je tiež priezračnou metaforou o vyrovnávaní sa človeka so svojou situáciou. Pozícia, v ktorej sa ocitne Gianni – pričom tieto neobvyklé dva dni vlastne len hyperbolizujú jeho doterajší život v extrémnejšom merítku – pripomína v niečom akoby hendikep či doslova postihnutie. Neraz si nad tým povzdychne, neraz sa pokúsi riešiť situáciu skratkou (ako keď naleje všetkým do jedla konské dávky práškov na spanie, aby sa konečne vyspal aj on); – veď štvorica hyperaktívnych dám, vôbec nepodliehjúcich zádumčivosti staroby (jedna z nich si napríklad len tak vyrazí do mesta na pohárik ako pubertiačka!), vie človeka poriadne unaviť. No Gianni je z iného cesta a na tejto zvláštnej situáciu preukazuje svoju láskavú ľudskosť, ktorá nás dojme takmer úplne rovnako ako príbehy ľudí, čo sa hrdinsky vyrovnali s telesným či iným posthnutím!

Humor snímky, natočenej prevažne vo veľkých detailoch, ale precíznou kamerou - čo v obmedzených priestoroch interiérov, v ktorých sa väčšina deja odohráva, určite nebolo jednoduché – vyplýva ani nie tak z krkolomných situácií (už som spomínal, že režisér príbeh nijako nesilí, necháva ho plynúť samovoľne a prirodzene). Je to skôr spôsob vyjadrovania a trpezlivej „hry“ s dámami, ktorý je zdrojom komiky.

„Chudák“ Gianni by sa možno radšej zašil niekde v putike a nemusel počúvať ich reči, vyzerá to ale tak, že si to množstvo povinností a nárokov, ktoré naňho staré panie azda aj nevedomky kladú, s chuťou užíva! Nie je nič, čo by pre ne neurobil – to je roztomilé. A dámy sú mu vďačné – hoci sa zdá, že predsal en už nerozumejú celkom všetkému, čo sa naokolo deje a občas pôsobia mierne naivne až detinsky (ich „nevhodné“ poznámky privádzajú publikum do popuku), režisér ich zámerne nevykreslil ako karikatúry. Naopak, pristupuje k nim s úctou takmer pôsvätnou, ako k čomusi vzácnemu.

Napokon, starostlivosť o matku je pre Gianniho vo filme v skutočnosti dôvodom a zámienkou, prečo nemusí v živote robiť nič iné, napríklad hľadať si prácu. Lenže načo, keď toto jedno robí ako pravý profesionál!