Dnes je 05. apríla 2020, meniny má a zajtra

TOP 5 filmov, ktoré flirtovali s trávou

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 05.04.2012

Keď sa nosným motívom vo filme stane marihuana...
TOP 5 filmov, ktoré flirtovali s trávou
Zdroj obrázku: SXC/free

Filmy by určite nemali robiť reklamu drogám. Cez to všetko sa o nich neraz zmieňujú a dokonca si ich niekedy cieľavedome vyberajú ako nosný leitmotív, od ktorého sa neskôr odvíja celý príbeh. Sú však medzi nimi aj také, ktoré vtipným spôsobom zobrazujú rozličné komické situácie vyplývajúce z ich užívania. My však zámerne obídeme vážnejšie snímky končiace spravidla tragickým koncom a zameriame sa iba na také, ktoré sekundárne pracujú s motívom marihuany alebo ľudovo povedané trávy, s ktorou spomínaný pocit komickosti bezprostredne súvisí.

Taking off

Prvý americký film Miloša Formana, v ktorom nekompromisne úročí svoje remeselné zručnosti nadobudnuté nemalými skúsenosťami z rešpektovaných domácich filmov z obdobia Československej novej vlny. V tejto komornej komediálnej dráme, ktorá zásadným spôsobom skúma konfrontačné problémy medzi zakonzervovanou morálkou dospelých a ich ratolestí jednoznačne predznamenal svoj nezameniteľný rukopis, ktorý ho rozhodujúcim spôsobom zaradil medzi rešpektovaných hollywoodskych tvorcov.
Ukážka z filmu Taking Off.

V pohnutej atmosfére 70. rokov minulého storočia ešte stále doznievajú polo zabudnuté ideály hnutia hippies, ku ktorým sa hlási aj Jeanie – navonok poslušná dcéra svojich rodičov. Ako mnoho jej rovesníkov, aj ona sa cíti byť v kruhu najbližších akoby navyše, čo ju nakoniec prinúti opustiť rodinné hniezdo a zdieľať tak svoje pocity s rebelujúcou mládežou prežívajúcou podobné starosti dospievania. Jej neočakávaný útek z domu prijímajú rodičia ako – tak znesiteľne a sami sa neskoršie stretávajú s matkami a otcami, ktorých znenazdania opustili vlastné deti. Hádam najvýznamnejšou scénou je tá, keď sa spoločne ocitnú v bigotnom kruhu neústupných dospelákov, medzi ktorých zavítal navonok pofidérny mládenec, ktorý ich má zasvätiť do zmýšľania jeho vrstovníkov.

Aby k spomínanej empatii napokon došlo, rozhodne sa, že ich naučí ako narábať s jointom – elementárnym spoločníkom nepochopenej mládeže. Vo svete filmu hádam ani neexistuje príkladnejšia scéna s trávou, ktorá má okrem estetickej funkcie aj edukačno náučný rozmer prekypujúci láskavým humorom najvyššieho zrna, v ktorom bol Forman zakaždým doma.

Woodstock

V tomto ojedinele vzácnom dokumentárnom filme z roku 1970, ktorý mimo iného získal v tom istom roku aj Oscara, sa trávou ani náhodou nešetrí. Ako by sa len mohlo! Fenomenálny hudobný festival z leta 1969 prepojil vzájomné ideály väčšiny americkej mládeže, ktorá ochotne podporila nie len vtedajšiu alternatívnu hudobnú scénu, ale zároveň vyjadrila svoj nesúhlas voči stereotypnému Rubikonu povrchnej morálky Spojených štátov.
Scéna z filmu Woodstock.

V takmer 190 minútovom zázname režiséra Michaela Wadleigha sa okrem najväčších hviezd festivalu lásky a mieru predstavia aj bežní, náhodne nasnímaní návštevníci, ktorých počet presiahol viac ako pol milióna. Podobne ako v ostatných spomínaných filmoch, ani v tomto nejde o samoúčelnú propagáciu ľahkých drog. Tie predstavovali iba neškodnú výbavu hnutia hippies, ktorou si spríjemňovali spoločne strávené chvíle.

Americká krása

Ukážka z filmu Americká krása.

V piatimi Oscarmi ovenčenom veľdiele Sama Mendesa vypovedajúcom o neznesiteľne markantných problémoch typickej americkej rodiny opätovne vôbec nejde o prezentáciu marihuany. Tá sa síce vo filme vyskytne niekoľko krát, avšak treba doplniť, že zakaždým zmysluplne a významovo. Pamätnou ostáva scéna, keď sa nešťastný Lester, ktorý sa momentálne nachádza na trápnom večierku po boku svojej servilnej manželky Carolyn zoznámi s ich novým spoločným susedom – sedemnásťročným spolužiakom ich dcéry Ricky Fittsom – ktorý tam momentálne brigáduje ako čašník. Ako na zavolanie si obaja od začiatku rozumejú a už po niekoľkých minútach sa nenápadne vytratia von zadnými dverami, aby si spoločne zahúlili Rickyho tovar. Vynikajúci Kevin Spacey je hádam najpresvedčivejším huličom v dejinách kinematografie.

Pravdivá romanca

Ukážka z filmu Pravdivá romanca.

Akčná romantická dráma Tonyho Scotta okorenená osobitným humorom podľa vynikajúceho scenára Quentina Tarantina rozprávajúca o strastiplnej ceste zamilovanej dvojice prenasledovanej obávaným zločineckým gangom. V nanič sa nehrajúcej road – movie, v ktorej sa dá násilie krájať nožom, sa odohráva nezabudnuteľná huličská scéna so znamenitým hereckým výkonom Brada Pitta v epizódnej úlohe. Ak som sa už vyššie zmienil o tom, že Kevin Spacey je najlepším huličom v histórii kinematografie, ešte som netušil, že mi zíde na um aj tento nezabudnuteľný vizuálny klenot zo začiatku 90. rokov minulého storočia. Pardon, Brad Pitt je rovnako zábavný a presvedčivý vyhulenec, ako večne nešťastný smoliar z Americkej krásy.

Tráva

Scéna s trávou zo seriálu Tráva.

Americký seriál televíznej stanice Showtime rozpráva láskavé dobrodružstvá ovdovelej matky Nancy Botwinovej, ktorá sa po smrti manžela rozhodla dílovať trávu len preto, aby uživila svoju rodinku. V takmer 76 častiach rozhodených do siedmych sérii nenájdeme epizódu, kde by to spomínanou marihuanou aspoň trocha nezapáchalo.