Dnes je 12. júna 2021, meniny má a zajtra

TOP 5 - filmy o pomste

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 03.12.2011

Filmy, v ktorých dominuje pomsta, sľubujú neskrývanú, často surovú zábavu poprepletanú s erudovaným násilím najvyššieho zrna. Tých filmov je prirodzene mnoho. My vám ponúkame TOP 5.
TOP 5 - filmy o pomste
Zdroj obrázku: SXC/free

Filmy, v ktorých dominuje pomsta, sľubujú neskrývanú, často surovú zábavu poprepletanú s erudovaným násilím najvyššieho zrna. Tých filmov je prirodzene mnoho. V princípe sa jedná o osobitý filmový žáner, s ktorým sa môže bez problémov vyrovnať nielen žáner „čistokrvného“ akčného filmu, ale rovnako aj western, horor alebo dokonca sci-fi, či fantasy. Na ukážku, že to tak skutočne je, sme pre vás pripravili niekoľko filmov, v ktorých je pomsta servírovaná na tanier priamo za horúca.

Majster Šaolinu (Shaolin Abbot)

Trailer - Majster Šaolinu.

Staré hongkonské kung-fu filmy z druhej polovice 20. storočia sa do histórie žánrových filmov zapísali zlatými písmenami. Okrem toho, že sa z nich neskôr vyprofiloval svojrázny žáner, ktorý vstúpil do širšieho povedomia pod výstižným označením „hongkonská akčná škola“, sa stali na dlhé roky trvalou inšpiráciou mnohých významných hollywoodskych filmových tvorcov. Aj napriek tomu, že sa väčšinou jednalo o nízkorozpočtové snímky, na popredné miesta kládli veľké humánne témy ako sú napríklad česť, úcta alebo dokonca nevtieravý a neškodne podaný patriotizmus. Práve toto je prípad dnes už kultového filmu Majster Šaolinu ostrieľaného ázijského režiséra Meng Hua Ho, ktorý ho dokrútil v roku 1979. Zápletka filmu, ako sme pri podobne nastavených žánrových snímkach zvyknutí, je celkom prostá.

Mladý šaolinský mních Chi Shan opúšťa na niekoľko týždňov dôverne známe kláštorné múry, aby sa vo svete zoznámil s tajuplnou receptúrou na výrobu strelného prachu a aby sa popri tom zoznámil aj s novými bojovými technikami, ktoré by mohol po svojom príchode zmysluplne zužitkovať v domácom prostredí. Jeho návrat prekvapí bolestivo trpká skutočnosť. Kláštor je v ruinách a mnísi, vrátane milovaného charizmatického majstra, sú mŕtvi. So slzami v očiach sa sám pred sebou zaprisahá, že všetkých nevinných spolu s pošpinenými tradíciami školy pomstí, hoci by ho toto rozhodnutie malo stáť život. Tento film je akousi životnou cestou, ktorá je neraz sprevádzaná úchvatnými bojovými scénami vykonávanými s patričnou hrdosťou, odhodlanosťou a vierou v dobro a spravodlivosť. Majster šaolinu je z tohto dôvodu suverénnou ukážkou nekompromisnej pomsty, ktorú jednoducho splatiť treba.

Oldboy

Trailer - Oldboy

Náhly únos Dae-sua sa odohrá za podivuhodných „kafkovských“ okolností rovno z pred jeho domu, kde doteraz viedol so svojou malou rodinou plnohodnotný a šťastný život. Znenazdania sa ocitá v malom domácom väzení pripomínajúcom naozajstnú tmavú klietku pre väčšieho psa. Počas 15 rokov sa dozvedá o brutálnej smrti svojej manželky a dcérky. Keď sa jedného dňa opäť (iracionálne) ocitá na slobode, je rozhodnutý vykonať chladnokrvnú pomstu, ktorá by raz a navždy zmyla jeho nenávisť a všade prekypujúci hnev. Veci sa mu ale začnú neskôr ukazovať v úplne odlišnom svetle a ako neskôr zisťuje, tá úloha vôbec nebude jednoduchá. Súčasný ázijský festivalový režisér Chan-wook Park sa nikdy netajil umeleckou fascináciou nad pôvodom zla, násilia a brutality, to znamená takých vlastností, ktoré v nás od nepamäti driemu a sú nám vlastné.

Oldboy je spolu s fenomenálne nakrútenou snímkou Nebohá pani pomsta súčasťou trilógie o pomste ako takej. Celý príbeh sa preto vyznačuje atypicky zobrazeným násilím, drastickosťou a brutalitou, ktoré významným spôsobom premieta do nezabudnuteľných naturálnych scén. Estetika surovosti veľa raz odkazuje aj na dávne princípy antickej tragédie, ktorej motívy tu s radosťou prepája a využíva. Rozporuplný koniec, ktorý tu teraz ani náhodou nevyzradím, pôsobil síce trochu rušivo, ale vždy pri tom treba mať na zreteli, že „východné“ vnímanie sveta je na míle vzdialené nášmu „západnému“...

22 Bullets (22 výstrelov)

Trailer - 22 výstrelov

Pomerne nový francúzsky film, ktorý sa v našich domácich kinách odvysielal zhruba pred rokom, je rovnako nezabudnuteľným zážitkom, ako predchádzajúce zmieňované filmy. Režisér Richard Berry nás zoznamuje s pomerne charizmatickým bývalým mafiánom Charlym Matteim (Jean Reno), ktorý vedie posledné tri roky pokojný a vyrovnaný život v kruhu svojej milujúcej rodiny. Tak sa zdá, že so svojou temnou minulosťou sa už dávno vyrovnal, ale aj to iba do chvíle, keď ho na parkovisku znenazdania prepadne podozrivá skupina ozbrojených mužov a vystrieľajú naň nespočetné množstvo nábojov. V jeho tele pristane rovno 22 striel. Akoby zázrakom prežije a po zdĺhavej rekonvalescencii si želá iba jediné - nájsť potenciálnych vrahov a v duchu ochrany najbližších ich jedného po druhom zniesť navždy z tohto sveta. Ak ste ešte nezažili filmové peklo, nech sa páči, ste na najlepšej ceste. Pomsta je tu naozaj veľkolepá a unikátna!

Vrana (The Crow)

Trailer - Vrana

Dnes už kultová adaptácia slávneho komiksu s rovnomenným názvom je dokonalou ukážkou, ako by malo dielo s leitmotívom pomsty vyzerať. Film, ktorý počas nakrúcania poznačila nie jediná tragická udalosť, je ako výsledok neporovnateľná záležitosť. Ak by si náhodou niekto nepamätal, o čo tu išlo, nech sa páči. Eric Draven (Brandon Lee) prežíva so svojou snúbenicou Shelley nezabudnuteľné romantické chvíle. Je tesne pred ich dlho očakávanou svadbou, ale čo čert nechce, akoby náhodou sú obidvaja brutálne zavraždení skupinou obávaných pouličných gangstrov. Po smrti sa však z Erika stáva vraždiace monštrum, ktoré si želá pomstiť najväčšiu lásku svojho života. Celý film je okrem vynikajúcej akcie poznamenaný aj neprehliadnuteľnou temnou atmosférou, ktorá tu zastupuje výsostne poetickú funkciu.

Kill Bill

Trailer - Kill Bill

Domnievame sa, že tento klenot z ateliéru majstra Quentina Tarantina netreba nikomu osobitne predstavovať. Predpokladáme, že každý si pamätá, ako sa tu s pomstou Uma Thurman vyrovnáva. Ozaj, vedeli ste, že tvorcovia sa pri ňom nechali inšpirovať starším ázijským filmom Lady Snowblood? Ak nie, skúste, lebo aj tu je na prvom mieste pomsta.