Dnes je 21. augusta 2018, meniny má a zajtra

TOP 5 - Najlepšie vianočné filmy

Zdroj: © Server.sk, redaktor: marv, pridané: 23.12.2011

Vzhľadom k tomu, že sú tu Vianoce, pripravili sme si pre vás subjektívny výber filmov, ktoré sa dotýkajú tém, ktoré s chvíľami pohody strávenými v kruhu najbližších jednoznačne súvisia.
TOP 5 - Najlepšie vianočné filmy

Vzhľadom k tomu, že Vianoce sa nezadržateľne blížia, pripravili sme si pre vás subjektívny výber filmov, ktoré sa aspoň z časti dotýkajú takých tém, ktoré s chvíľami pohody strávenými v kruhu najbližších jednoznačne súvisia. Na spomínanú tému sa však do súčasnosti nakrútilo toľko filmov, že ich tu žiaľ ani nemôžeme všetky vymenovať. Svoju pozornosť preto nateraz zameriame iba na také diela, bez ktorých si už Vianoce hádam ani nedokážeme predstaviť. Z toho dôvodu ich zaškatuľkujeme medzi najlepšie filmy s vianočnou tematikou, lebo aj napriek večne napredujúcemu zubu času sa na nich dokážeme dívať znovu a znovu. Najsympatickejšia je na nich práve tá skutočnosť, že v tomto sviatočnom období nikoho neobťažujú, práve naopak, príjemne dotvárajú pokojnú atmosféru všadeprítomnej lásky a pokoja.

Vianočné oplátky

Ukážka z filmu Vianočné oplátky.

Evidentne jeden z najlepších slovenských filmov, ktorý nás láskavým spôsobom zoznamuje s nezameniteľným slovenským folklórom, ktorý nám môžu ostatné krajiny sveta s prehľadom závidieť. Režisér Martin Ťapák v ňom dômyselne zobrazil zvyky a obyčaje starých Slovákov prebiehajúcich od Ondreja, cez Vianoce až po Nový rok. Na pozadí týchto udalostí sledujeme úsmevný a láskavý príbeh mladého učiteľa, ktorý z presvedčenia prichádza do malej slovenskej dediny pod horami, aby tam nahradil jeho predošlého kolegu, ktorý v jeseni neočakávane zomrel. Netrvá dlho a šikovného učiteľa si dedinčania ihneď obľúbia. Vianočné oplátky sú z toho dôvodu klasickou adaptáciou poviedky Martina Kukučína, ktorá väčšine z nás pripomenie nielen dávno zabudnuté detstvo, ale aj tradične ľudové hodnoty, na ktoré sa už naše najmladšie generácie ani z ďaleka nechytajú. A práve oni by si Vianočne oplátky rozhodne nemali nechať ujsť.

Perinbaba

Trailer k filmu Perinbaba.

Bez tejto klasickej rozprávky s nenapodobiteľnou poetikou Juraja Jakubiska si už čaro Vianoc hádam ani nedokážeme predstaviť. Kto by si nepamätal na mladého odvážneho Jakuba, ktorý sa hrdinsky vysmeje Zubatej, kvôli čomu si ho obľúbi prívetivá Pani Zima a samozrejme aj Alžbetka, do ktorej sa zamiluje na prvý pohľad. Typická jakubiskovská karnevalizácia, odohrávajúca sa na pozadí všetkých ročných období s Vianocami neodmysliteľne súvisí, lebo len máloktorá slovenská rozprávka sa k tomuto obdobiu hodí viac, ako nezabudnuteľne dobrosrdečná Perinbaba. Ten príbeh predsa pozná naspamäť každé malé dieťa.

Láska nebeská

Trailer k filmu Láska nebeská.

Láska nebeská je a za týmto tvrdením si rozhodne stojím, jeden z najkrajších romantických filmov, odohrávajúcich sa na pozadí postupne prichádzajúcich Vianoc. Aj napriek tomu, že som ju videl nespočetne veľa krát, doteraz som neprišiel na to, ktorý z tých miniatúrnych príbehov, miestami pripomínajúcich dômyselne poprepletané miniromance, kde všetko so všetkým súvisí, mám najradšej. Ak sa náhodou rozhodnete tráviť vianočný čas po boku niekoho dôverne blízkeho a dotyčný(á) to ešte nikdy nevidel(a), máte jedinečnú príležitosť, aby ste sa touto prívetivou romantickou komédiou nechali bez obáv inšpirovať. Domnievam sa, že vašu vzájomnú dôveru a lásku to iba posilní. Inakšie nie je čo stratiť.

Tri oriešky pre Popolušku

Ukážka z filmu Tri oriešky pre Popolušku.

Tri oriešky pre Popolušku režiséra Václava Vorlíčeka sú takou českou Perinbabou. Ak by ju v čase Vianoc náhodou neodvysielala aspoň jedna domáca televízia, viac než polovica národa by sa zaiste zamyslela, ktorý televízny dramaturg sa takejto fatálnej chyby dopustil. Našťastie sa to ešte nikdy nestalo a vzhľadom k tomu, že len pred chvíľou som nazrel do sviatočného televízneho programu, sa mi moja vopred vyhraná prognóza našťastie iba potvrdila. Všetci predsa poznajú ten pocit, že sedia uprostred rodinného kruhu, všade naokolo sa vznáša klasický vianočný sentiment, za oknom poletujú malé chumáčiky snehu a z televízora sa vznáša notoricky známa pieseň v podaní Karla Gotta, ktorú tu nikomu netreba osobitne predstavovať.

Na Hromnice o deň viac

Trailer k filmu Na Hromnice o deň viac.

Túto dnes už kultovú romancu režiséra Harolda Ramisa som síce v čase Vianoc v televízii nikdy nevidel, ale keby bolo po mojom, kľudne by som ju odvysielal trebárs aj rovno na Štedrý večer, lebo viem, že má stále čo povedať. Príbeh sa síce odohráva až vo februári, čo je ešte stále zima, a Vianoce sa tu v podstate ani priamo nespomínajú, ale v jednom som si viac než istý – tento film s vynikajúcim Billom Murrayom by nám ich s láskou, o ktorú tu koniec – koncov vždy ide, zaiste pripomenul.