Dnes je 11. decembra 2019, meniny má a zajtra

Total Recall - návrat s otázkami

Hodnotenie: 6 / 10
Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 18.09.2012

Ak ale máte chuť zájsť do kina oddýchnuť si, vypnúť a pritom si užiť trochu napätia a najmä skvelých technických filmových obrázkov, tie dve hodiny stoja za pozornosť.
Total Recall -	návrat s otázkami

Total Recall je akčný thriller o realite a spomienkach opäť inšpirovaný známou poviedkou We Can Remember It For You Wholesale od Philipa K. Dicka. Aj keď má továrenský pracovník Quaid (Colin Farrell) krásnu manželku (Kate Beckinsale), ktorú miluje, výlet do mysle mu pripadá ako perfektný útek od frustrujúceho života – implantovanie ilúzie života super špióna môže byť presne to, čo potrebuje. Ale keď sa proces zvrtne, Quaid sa stane hľadaným mužom, možno práve preto, že to nie je ilúzia. Quaid, ktorý je na úteku pred políciou – ktorú riadi kancelár Cohaagen (Bryan Cranston), vodca „slobodného“ sveta – sa spojí s povstaleckou bojovníčkou (Jessica Biel), aby našiel hlavu ilegálneho odboja (Bill Nighy) a zastavil Cohaagena. Línia medzi fantáziou a realitou začína miznúť a osud jeho sveta visí na vlásku, keď Quaid objaví svoju skutočnú identitu, svoju pravú lásku a svoj skutočný osud.
trailer - Total Recall

Z tých najzásadnejších vecí pochopíte, že Amerika zmizla z mapy sveta, jediné dve miesta na zemi sú vlastne Európa pod akýmsi britským „zväzovým“ názvom a Kolónia, čo je vlastne niekdajšia Austrália. Na konci tohto storočia medzi oboma osídlenými miestami nepremávajú vlaky, ani lietadlá, ale dopravný prostriedok „pád“, ktorý cestujúcich prevezie z jedného konca Zeme na druhý jej jadrom za 17. minút – celkom dobrá predstava...

Ani tá však nebude dôvodom na radosť. Dve obývané miesta sú preľudnené a to, ako by mal vyzerať podľa tvorcov svet na konci tohto storočia je dôvodom na radosť z toho, že žijete práve teraz. Šedivé, špinavé, s ulicami v niekoľkých vrstvách a predsa preplnenými. Pozitívnou správou je, že na poriadok dohliadajú mechanickí policajti, ktorí sa zjavne nedajú podplatiť, problémom však je, že aj tých musí v konečnom dôsledku naprogramovať človek. A ten, aj na konci 21. storočia žiaľ myslí viac na seba a svoje výhody, než na blaho celej spoločnosti.

Ďalšie poznatky? Čínska a ruská komunita podľa Total Recall nevyhynie a dosť jej jedincov žije aj v apokalypticky vyzerajúcom Londýne (pri pohľade na takto dokaličené moje milované mesto ma naozaj obchádzali mdloby). Najstaršie remeslo je v kurze aj na konci 21. storočia a najväčší úspech má nepochybne kurtizána s troma prsníkmi („Budeš si želať, aby si mal tri ruky“ – je podľa mňa najvydarenejšia hláška filmu). A infúzia sa stále zavádza do žily pomocou ihly. A potom fakt, že filmová technika je na vysokej úrovni, keďže tí filmoví roboti vyzerali dosť presvedčivo a Colin Farell už klasicky s nadhľadom a vynikajúco odohral svoju ďalšiu úlohu, pričom na rozdiel od steroidmi napumpovaného alfa samca, v ktorého prípade hrajú na obraze viac svaly a nie človek (áno, hovorím o Arnoldovi vo filme z roku 1990), Colin dal hlavnej postave charakter a zahral to tak, že sa mu to dalo veriť. Jednoducho nebúšil do všetkého svalovou hmotou., ale používal rozum.

Chvíľu som v kine uvažoval nad tým, či to je myslené ako reemake, alebo pokračovanie, alebo čo to vlastne je. Zdá sa však, že niekomu si iba opäť zapáčila spomínaná poviedka a rozhodol sa po 22 rokoch opäť oživiť príbeh Total Recall. Fanúšikovia žánru budú nadšení, tí čo videli Schwarzeneggera vo Verhoevenovom filme v roku 1990 ostanú verní pôvodnej verzii, ktorá je z dnešného pohľadu už jednoznačne generačnou klasikou a ešte jej z nostalgie pripíšu aj viac bodov, ako tejto technicky vymakanej novinke.

Osobne by som však Arnoldovi nabúchal nanajvýš 4 hviezdičky, tu dávam o dve viac. A to som si pôvodný Total Recall pozrel deň predtým, ako som išiel do kina na súčasnú verziu. Nemôžem si pomôcť, mne tento nový film prišiel stráviteľnejší. Asi by som si mal prečítať poviedku, aby som vedel, kto sa pôvodnej myšlienke priblížil bližšie, čím sa akosi kajám za to, že nehodnotím literárne dielo vs. film, ale len spracovanie, pričom to nové mi je dosť bližšie.

Réžia: Len Wiseman
Hrajú: Kate Beckinsale, Colin Farrell, Jessica Biel, Bill Nighy, Ethan Hawke, Bryan Cranston

Premiéra: 9. august 2012