Dnes je 25. januára 2020, meniny má a zajtra

Veľký rešpekt

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 09.12.2008

Respect!“ je fráza, ktorá má pôvod medzi hrdými rude boymi (tvrdými chlapcami) na Jamajke, ktorý ju používajú napríklad v situáciách, keď jeden...
Veľký rešpekt

Respect!“ je fráza, ktorá má pôvod medzi hrdými rude boymi (tvrdými chlapcami) na Jamajke, ktorý ju používajú napríklad v situáciách, keď jeden na druhého vytiahne nôž. Aby sa zabránilo najhoršiemu. Rešpekt ako hodnotu prijali za svoju aj hip-hoperi a slovíčko sa stalo až okrídlenou floskulou, patriacou k ich subkultúre rovnako ako raperské slovné „batlle“ či vyťahovanie sa pred ostatnými. Snímka Viktora Csudaia, ktorá si po svojej premiére na MFF v Bratislave získala nemalé sympatie publika, rozkladá tento pojem na úsmevné čiastočky a v komických zápletkách svojich nielen s hip-hopom spätých hrdinov si z neho neurážlivo ale schuti uťahuje.

Príbeh Petra, ktorý práve schytal kopačky, pretože napriek deklarovanej heterosexualite nosí ženské župany a izbu má plnú plyšákov, jeho kamaráta Miša, zdanlivého samca v raperskej šiltovke, jeho pohľadnej sestry Veroniky, do ktorej je tajne zamilovaný nejeden obyvateľ sídliska vrátane zženštilého Petra, ona však svoje srdce opatruje pre „ťažkého“ freestylera Slinu, a napokon okradnutého maďarského turistu Zoltána, privádza na scénu pestré panoptikum drobných postavičiek reprezentujúcich život na najväčšom slovenskom sídlisku. Je tu ešte v letargii sa utápajúci Petrov otec, ktorého opustila žena, a rovnako osamelá matka Michala a Veroniky. Ich životy ubiehajú v klasických rodinných obrázkoch, na aké sme zvyknutí zo známych slovenských televíznych sitcomov, akurát bez pridaného signálneho smiechu v pozadí. Ten nie je treba, pretože hoci Veľký rešpekt sa vcelku vkusne dotýka aj vážnejších stránok reality neúplných rodín, je vystavaný predovšetkým na zábavných situáciách, ktoré fungujú sami o sebe a netreba k nim komentár.

Večné súrodenecké hádky dospievajúcich deciek, ktoré si lezú na nervy ako Tom a Jerry a ich matka je z toho zúfalá, hrajú na jednoduchú priamočiaru komunikatívnosť a živelnú civilnosť typického scenára slovenských TV seriálov o medziľudských vzťahoch. Vcelku priehľadne, ale zato bez faulov v podobe lacných gagov a lá Panelák a spol. Dvojicu filozofujúcich pouličných gangstrov (teda jedného filozofujúceho a druhého len mlčky mlátiaceho), ktorí násilie riešia násilím a odrazu pochopia evanjelium (!) zasa akoby si film požičal z tarantinovských Historiek.

Príjemná civilnosť srší aj zo spontánnych, inak ale zámerne umelo štylizovaných hereckých partov. Petrov prejav je napríklad chvíľami až monotónny, ale jeho strnulá melódia reči len podčiarkuje dojem submisívneho a pasívneho skrytého homosexuála. V snímke si zahrali vedľa skusených kolegov Mateja Landla či Tatiany Kulíškovej prakticky neznámi herci (Štefan Martinovič, Stano Staško či superstáristka Dáša Šarkózyová, ktorá je v plavkách skutočne neodolateľná!).

Režisér potreboval obsadiť autentické postavičky a zo snímky to v dobrom slova zmysle cítiť. „Jeden z dvojice petržalských teplákových gangstrov je košický Maďar a tak sme ho museli naučiť miestny slang,“ opisuje prácu s nehercami. Prirodzený prejav rapera a snowboardistu Haffnera alias DJ Slinu, z ktorého sa celkom paradoxne vykľuje gay, revolučne prevracia stereotyp mužného machovstva na hip-hopovej scéne naruby. Podobné obrazoborectvo a demontáž mytológie dáva snímke dôležitý nadhľad a sebaironický odstup (napríklad zdanlivo sexuálne suverénny Mišo, hádžuci ťažké gestá, sa pri flirtovaní s opačným pohlavím vyfarbí ako milo nemotorné chlapča). Takto povznesene potom – zhovievavo ale predsa – paroduje všetky tie typické hip-hoperské pózy a sil(e)né gestá, aké sa v poslednom čase premnožili nielen v uliciach Petržalky. V podstate na ich pitoresknom, do komických detailov zahnanom zobrazení je založený vnútorný „drive“ a posolstvo snímky. Nie je to veľa ani málo. Na neurážajúcu zábavu to ale bohate stačí.

Snímanie na video je akási z núdze cnosť, ale dánska Dogma 95 nie je jediným príkladom, ako sa dá z relatívnej nevýhody vyťažiť nová estetika. Csudai priznáva, že jeho film žiadne „umelecké“ ambície nemá, „je to len remeselne urobená žánrovka“, no prináša aspoň tú, na Slovensku tak potrebnú, novú estetiku a závan sviežosti.

Ak kritika rada vyčíta posledným slovenským filmom prílišnú vyumelkovanosť, strojenosť a prepiato násilnú umeleckosť alebo megalomanské ambície, - hľa, tu je film, ktorý sa na nič také netvári. Isto sa ozvú aj hlasy, ktoré Csudai odpíšu tvrdeniami, že hrá len na lacný efekt alebo že jeho ľahká letná komédia sa príliš nelíši od skorších scenáristických počinov ako Poslední plavky (2007, réžia Michal Krajnák) či absolventskej réžie v Ružovom partnerovi (2006), balansujúcich svojim prvoplánovým humorom na hrane gýča.

Ale nebolo by celkom spravodlivé označkovať Veľký rešpekt nálepkou len o čosi prepracovanejšieho dlhometrážneho študentského cvičenia. Csudai sa predviedol v slušnej forme a rozpráva súdržný príbeh z dnešnej Petržalky, ktorý môže byť všeličím - tak nadsadenou karikatúrou, ako aj autentickým portrétom, minimálne však drží pokope a v niektorých momentoch sa vyslovene triafa do čierneho (napr. elegantné odsunutie národnostnej neznášanlivosti, keď sa nadávky Maďara Zoltána obracajú výhradne na Rumunov...). Takže – vyslovujeme veľký rešpekt.