Dnes je 23. januára 2020, meniny má a zajtra

Wall Street 2: Money never sleeps

Zdroj: TS Server.sk, redaktor: neuvedený, pridané: 08.10.2010

Očarujúci, skvelý, nezabudnuteľný a nenahraditeľný Michael Douglas opäť útočí.
Wall Street 2: Money never sleeps

Očarujúci, skvelý, nezabudnuteľný a nenahraditeľný Michael Douglas opäť útočí. Otázkou ostáva, v akom štýle... je to veľký návrat alebo sklamanie? Posúďte sami...

V roku 2001 vychádza z väzenia zničený a zošedivený chlap, na ktorého nikto nečaká. Po Po ôsmich rokoch pobytu za mrežami kvôli finančným podvodom je Gordon Gekka na nepoznanie od toho sebaistého a sebavedomého Gordona Gekka z roku 1987. Vonkajšok môže byť zdanlivo zničený, no túžba po návrate do sveta šuštivých peňazí je silná. O sedem rokov neskôr je už úspešným spisovateľom, vedie vypredané prednášky o žití na dlh a hovorí o nástupe finančnej krízy. Svojim presvedčením, živelnosťou a uvoľnenosťou výrazne zapôsobí na mladého finančného žraloka Jakea Moorea (Shia LaBeouf). Ten pracuje ako finančník v investičnej banke Keller Zabel Investments a je zároveň chránencom jej riaditeľa. Prudký pád jej akcií z nej veľmi rýchlo spraví krachujúcu inštitúciu a jej riaditeľa doženie až k samovražde. Práve Gordon Gekko sa pre neho stane mentor, ktorý sa výmenou za to chce zblížiť so svojou dcérou Winnie – zhodou okolností Jakeovou snúbenicou. Obaja rozohrávajú vysokú hru peňazí, ktorá je jednoznačne namierená naproti Brettonovi Jamesovi pracujúcemu v konkurenčnej investičnej banke.

Malú, no dôležitú úlohu si zahral aj 94-ročný Eli Wallach a asi tridsaťsekundové cameo si strihol Charlie Sheen ako Bud Fox z pôvodného Wall Streetu. Najviac priestoru vo filme má Shia LaBeouf a Michael Douglas, ktorý rozohráva svoju vlastnú hru o peniaze. Spája ich spoločný záujem (Winnie) i spoločný nepriateľ (Bretton James). Douglasov Gekko už nie je taký dravý ako pred 23 rokmi, no stále sa jeho postava najlepšie cíti medzi číslami a bankovkami. Dravosť prenechal Jakeovi, ktorý ide za svojím cieľom a pomstou rovnako ako žralok za svojou korisťou.

Oliver Stone oproti pôvodnému filmu spravil viacero zmien. Centrom diania už nie je prostredie burzy ale skôr prostredie bánk. Stretnutia riaditeľov komerčných bánk s vedením americkej centrálnej banky (FED) boli neskutočne pútavé nielen svojou atmosférou, ale aj faktom, že podobných stretnutí bolo od roku 2008 niekoľko a vlastne sa na nich rozhodovalo o osude finančného trhu. Asi najvýraznejšia zmena je v uprednostnení rodinnej línie (vzťah Winnie-Jake aj Winnie-Gordon) pred obchodnou. Rovnako ako v prvom diely, aj tu slúžia informácie z rodinného kruhu k osobnému obohateniu, no na celú situáciu sa Stone pozerá z druhej strany a sleduje, aký vplyv budú mať na rodinu. Obchod je tak až na druhom mieste, čo je trochu škoda, lebo práve atraktivita financií spravili z prvého filmu tak zaujímavú snímku.

Oliver Stone už dlhé roky nemá problémy dotýkať sa citlivých tém a nie inak tomu je aj vo Wall Street 2: Peniaze nikdy nespia. Prostredníctvom Jakeovej mamy (v podaní Susan Sarandon) nastavuje Amerike zrkadlo a ukazuje im ich nekonečnú honbu za majetkom bez ohľadu na možné následky pri nadmernej spotrebe. Režisér kladie otázky (napríklad ako boli investované a kde sa stratili miliardy dolárov, ktoré banky následne žiadali od vlády), no odpovede necháva len tak visieť vo vzduchu, divákovi ich nepredostiera priamo a dáva mu dostatok priestoru na vytvorenie si vlastného úsudku.

Možno bude Stone kritizovaný za to, že si vytvára vlastnú predstavu udalostí a že film obsahuje množstvo nepresností, no Oliver Stone nikdy nešiel s prúdom a z podobných rečí si ťažkú hlavu nerobil. Prichádza s filmom, ktorý celé dve hodiny ide ako miliónové hodinky, zľahka rozoberá veľmi atraktívnu tému sveta peňazí a vedie celú hereckú zostavu k bezchybnému výkonu. Určite chcem viac podobných filmov. Jednoducho povedané a zhrnuté, film Wall Street 2 odporúčam, možno má chybičky, no jednoznačne je to kvalitný film, ktorý svojím spôsobom nadstavuje zrkadlo chamtivosti terajšej doby...

Originál názov: Wall Street 2, Money never sleeps
Žáner: Dráma
Režisér: Oliver Stone