Dnes je 19. júla 2019, meniny má a zajtra

Železná lady

Zdroj: © Server.sk, redaktor: pb, pridané: 20.03.2012

Meryl Streep je geniálna.
Železná lady

Režisérka Phyllida Lloyd (Mamma Mia) natočila pútavý životopisný film o najvýznamnejšej političke 20. storočia, Margaret Thatcherovej, neobyčajne všestrannej žene, ktorá dokázala, že vysoká politika nie je len a len výsadou mužov. Ako vôbec prvá žena sa stala premiérkou Spojeného kráľovstva Veľkej Británie a Severného Írska. Svojím nekompromisným prístupom k politickému, ale i osobnému životu, získala prezývku Železná lady. Film ukazuje Margaretino jedenásťročné pôsobenie v pozícii predsedkyne britskej vlády, jej neústupnosť a rozhodnosť, ale i to, akú cenu zaplatila za politický vplyv a moc.
Trailer k filmu Železná lady.

Zoberme to od podlahy. Režisérka Phyllida Lloyd sa vo svojom najnovšom filme rozhodla nepozerať sa primárne na Margaret Thatcherovú, ako na političku, ale najmä ako na ženu. Stavila na súčasnosť, teda na život starej dámy, ktorá si vo svojom byte užíva zaslúžený politický odpočinok, sama, bez detí, ktoré majú svoje životy, bez manžela, ktorý podľahol rakovine, s občasnými pozvánkami na oficiálne recepcie a rozvíjajúcou sa chorobou, ktorá spôsobila to, že Margaret zabúda, v istých zábleskoch uniká realite a najmä všade vidí svojho zosnulého muža Denisa a rozpráva sa s ním.

Pomedzi to Phyllida Lloyd preosieva spomienky na jedenásť (a viac) rokov politického života jednej z najznámejších političiek na svete vôbec. Napriek tomu, že sa prelína súčasnosť s minulosťou, podaril sa režisérke husársky kúsok a nakrútila film, v ktorom prelínanie časových osí vôbec nie je na obtiaž. Phyllide sa podarilo pospájať jednotlivé etapy akousi čarovnou niťou, ktorá diváka nenúti mocno myslieť na to, že sa práve zmenila dejová línia a zo súčasnosti prešiel o desiatky rokov vpred. Nie je to únavné, ako to vo väčšine takto nakrútených filmov býva. Faktom je, že by bolo vhodné, ak by divák išiel do kina aspoň zo základnými informáciami o politickom živote známej političky, aby sa v časových líniách vedel viac orientovať.

Problémom je v tomto prípade skôr dĺžka filmu. Phyllida sa rozhodla vtlačiť jeden obrovský príbeh na plochu hodiny a pol, čo je veľmi, veľmi málo času, zvlášť, ak sa režisérka rozhodla paralelne rozprávať príbeh zo súkromia, i politický príbeh Železnej lady. Zatiaľ čo pri iných filmoch je minutáž zbytočne dlhá a kvôli akčnosti by sa mali vystrihať, v tomto prípade by polhodina a kľudne aj hodina navyše prišli vhod. Pretože po tej hodine a pol síce je jasné, že ste došli na koniec, ale prichádza aj pocit, že ostalo veľa otvoreného a nedopovedaného.

V každom prípade je však Železná lady veľmi zaujímavý a silný príbeh. Pravdou tiež je, že minimálne za troma štvrtinami úspechu tohto filmu stojí Meryl Streepová, ktorá za úlohu Železnej lady získala Oscara a získala ho absolútnym právom. Jej výkon je grandiózny, mimika, pohyby tela a dokonca aj britský prízvuk zvládla Streepová absolútne bravúrne a touto postavou opäť dokázala, že je geniálna. Zamilujete si ju hneď v prvej scéne, v ktorej sa vytratí zo svojho domu a zamieri si na nákupy potravín a svojim hereckým výkonom si vás táto dáma udrží v pozore až do konca.

Hudba z filmu:

Sfilmovaný životný príbeh Margaret Thatcherovej je podkreslený filmovou hudbou skladateľa Thomasa Newmana, ktorý produkoval aj CD s filmovou hudbou, ktoré vydalo vydavateľstvo Sony Music a je dostupné aj na našom trhu. Hodinový album prináša 22 trackov, ktoré mapujú celý film. Hoci je hudba z tohto filmu schopná žiť samostatným životom, odporúčam vypočuť si album až po vzhliadnutí filmu, bude to väčší zážitok. Najmä, ak si ho pustíte bezprostredne po skončení projekcie, vychutnáte si film dvojnásobne.

V prevažnej miere na albume nájdete scénickú filmovú hudbu, ale nechýba ani hudba, ktorá podkresľovala scénu z návštev z divadla, konkrétne operné predstavenie Kráľ a ja, hlas Marie Calas zas zaznie v skladbe Casta Diva. Hudbu z tohto filmu si bezpochyby vychutnajú fanúšikovia kvalitnej „vážnej“ hudby. Album samotný je doplnený o osemstranový booklet, v ktorom nájdete informácie o filme, filmové fotografie, poďakovanie a samozrejme aj informácie o jednotlivých skladbách. Skvelý film tak dopĺňa skvelá muzika.

Réžia: Phyllida Lloyd
Hrajú: Meryl Streep, Jim Broadbent, Richard E. Grant

Premiéra: 1. marec 2012